Yksityisyyden suojaaminen on valttikortti
Markkinointiuutiset kirjoitti taannoin Googlen teettämästä tutkimuksesta, jonka mukaan yksityisyydensuoja on brändille valttikortti. Erityisesti verkossa asioitaessa kuluttajat haluavat pitää omasta yksityisyydestään huolta ja varmistaa, ettei tärkeitä tietoja luovuteta kolmansille osapuolille. Se ei kuitenkaan ole salaisuus, että kaikista verkossa tekemistä toimista jää jälki.
Yksityisyys hintana tehokkaalle markkinoinnille
Datan kerääminen on merkittävä osa digitaalista markkinointia, sillä se antaa kultaakin kalliimpaa tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Dataan liittyy kuitenkin paljon huolenaiheitakin, kun entistä useampi asiakas kokee tietojen keräämisen rikkovan heidän yksityisyydensuojaansa. Älylaitteet saattavat muun muassa jäljittää kuluttajan sijaintia ja tallentaa hakusanoja. Voiko näinkin tungettelevan toimintatavan laittaa kohdennetun markkinoinnin piikkiin?
Googlen teettämässä tutkimuksessa mainitaan, että kuluttajat kokevat palveluiden huonon yksityisyyden melkein yhtä pahaksi asiaksi kuin varsinaisen tietovuodon. Käytännössä tämä tarkoittaa, että varsinaista vahinkoa ei tarvitse edes tapahtua, kun huonosta yksityisyydestä on syntynyt yritykselle jo merkittävää brändihaittaa. Uutisissa vilisee aika ajoin artikkeleja suurtenkin yritysten tietomurroista, jotka aiheuttavat kuluttajissa huolta ja pelkoa.
Ensisijaisesti asiakas haluaa tietää, mitä dataa häneltä kerätään ja mihin tarkoitukseen sitä käytetään. Tutkimuksessa käy ilmi, että kuluttajat suosivat brändejä, jotka ovat läpinäkyviä ja avoimia keräämästään datasta ja sen tarkoitusperistä. Usein kuluttaja päätyykin vaihtamaan brändiä, mikäli kilpaileva yritys tarjoaa parempaa yksityisyyden suojaa.
EU-maissa otettiin vuonna 2018 käyttöön yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR (General Data Protection Regulation). Se on henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, joka takaa paremman suojan henkilötiedoille. GDPR tarjoaa myös enemmän keinoja hallita tietojesi käsittelyä. Tietosuoja-asetuksen voimaantulo oli oikea ilouutinen, sillä hallinta omasta yksityisyydestään on ehdottoman tärkeää asiakkaille.
Asiakkaan luottamuksen voi menettää ilman tietovuotoakin
Pahimmassa tapauksessa yritys epäonnistuu asiakkaan yksityisyyden suojaamisessa, ja heidän välisensä luottamus on menetetty – kenties ikuisiksi ajoiksi. Tutkimuksessa todettiin, että huono kokemus yksityisyyden suojasta huonontaa jopa 35 % eurooppalaisvastaajien luottamusta kyseiseen brändiin. Varsinainen tietovuoto heikentää luottamusta 44 %, joten merkittävää eroa huonon kokemuksen ja tietovuodon välillä ei ole. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että brändin tulee onnistua heti ensimmäisellä kerralla, mikäli he haluavat asiakkaidensa luottavan heidän yritykseensä ja toimintaansa. Luottamuksen menettämisen jälkeen asiakassuhdetta on äärimmäisen vaikeaa korjata – ellei jopa mahdotonta.
Miten sinun yrityksesi suojaa asiakkaidensa yksityisyyttä?
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.