Aloittelijan opas SEO-optimointiin

25.07.2023
SEO
SEO-optimointi
Hakukoneoptimointi
Opas
How-To

Mitä SEO optimointi on?

SEO:lla eli hakukoneoptimoinnilla viitataan prosessiin, jolla parannetaan verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa. Kyse on siis siitä, kuinka saat lisää vierailijoita verkkosivuillesi. Mitä korkeammalle sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa, sitä paremmin asiakkaat löytävät verkkosivuillesi. SEO-optimointi sisältää verkkosivustosi elementtien optimointia, jotta ne vaikuttavat hakukoneista houkuttelevimmilta ja ajankohtaisilta.

Miksi SEO:lla on merkitystä?

Hakukoneoptimointi on tehokas tapa lisätä orgaanista, eli maksutonta liikennettä verkkosivustollesi. SEO parantaa hakukonetuloksiasi, edistää käyttäjäkokemusta ja houkuttelee lisää kohdennettua yleisöä.

Avainsanatutkimus

Aloita tunnistamalla avainsanat, jotka ovat tärkeitä yrityksellesi ja toimialallesi. Valitse avainsanoja, joilla on korkea volyymi, mutta pienehköä kilpailua. Digitaaliset työkalut kuten Google Keyword Planner auttaa sinua löytämään suositut avainsanat, jotka liittyvät nicheesi.

Lue lisää nichestä täältä!

On-page SEO

Optimoi tietyt elementit yksittäisillä sivuilla, kuten otsikot, metakuvaukset, alaotsikot, URL-rakenne, kuvatekstit ja avainsanojen sijoittelu itse sisältöön. Parhaita tuloksia syntyy, kun sisällytät tarkkaan harkitut avainsanat luonnollisesti tekstiin. Varmista myös, että jokaisella sivulla on uniikki otsikko ja kuvaus.

Sisällön luominen

Kirjoita laadukasta sisältöä, jota asiakkaasi pitävät arvokkaana. On tärkeää muistaa, että sisältöä kirjoitetaan ihmisenä ihmiselle, vaikka avainsanoilla onkin suuri rooli sivuston optimoinnissa. Blogit, artikkelit ja oppaat ovat loistavia tapoja tehostaa hakukoneoptimointiasi, sillä pidemmät tekstipätkät sijoittuvat muita paremmin hakukonetuloksissa.

Linkittäminen

Luo linkkejä, jotka vievät takaisin omille verkkosivuillesi. Tämä viestii relevanssista ja auktoriteetista, ja näin vaikuttaa positiivisesti myös hakukonetuloksiin. Etsi mahdollisuuksia vieraskynäilyyn muiden alan toimijoiden blogeihin ja sosialisoi vaikuttajien kanssa, jotka saattavat linkata ja jakaa arvokasta sisältöä toimialaasi liittyen.

Tekninen SEO

Toimivan verkkosivun pyörittäminen vaatii teknistä osaamista taakseen. Varmista asianmukainen laitteisto verkkosivuillesi. Teknisellä osaamisella pystyt parantamaan sivustosi responsiivisuutta, sivun nopeutta sekä URL-rakennetta.

Lue responsiivisuudesta täältä!

Käyttäjäkokemus

Luo verkkosivu, jota on helppo käyttää. Nopeasti lataavat sivustot ja helppokäyttöinen rakenne parantavat käyttäjäkokemusta. Optimoi sivun rakenne selkeillä valikoilla ja sisäisellä linkityksellä. Varmista, että sivustosi on mobiiliystävällinen, sillä hakukoneet pitävät sivustoista, jotka toimivat sulavasti myös mobiililaitteella. Mobiiliystävälliset sivustot usein sijoitetaan korkeammalle hakukonetuloksissa.

Tarkkailu ja analytiikka

Arvioi sivustosi suoriutumista esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Analytiikkatyökalujen avulla voit helposti seurata sivustosi orgaanista liikennettä, avainsanoja ja konversiota. Tärkeintä tarkkailussa ja analysoinnissa on tunnistaa kehitysalueet, joita voit työstää tulevaisuudessa parantaaksesi sivustosi sijoitusta hakukonetuloksissa.

Google Analyticsista pääset lukemaan lisää täältä!

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!