Vastuullisuuden vaikutus suomalaisiin kuluttajiin
Ympäristöystävälliset ja sosiaalisesti vastuulliset yritykset ovat in. Kuluttajien kiinnostus yritysten ympäristövastuuseen on selkeästi kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta suomalaisiin kuluttajiin kohdistuneiden tutkimusten tulokset ovat jokseenkin ristiriidassa keskenään. Puhutaan tästä lisää!
Kuluttajia kiinnostaa vastuullisuus
Lähes jokainen suurempi brändi ottaa kantaa omaan vastuullisuuteensa esimerkiksi omilla verkkosivuillaan tai ympäristöystävällisten tuotteiden erikoismallistoillaan. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää H&M:n Conscious-mallistoa, joka hyödyntää kierrätettyjä tai muilla tavoin ekologisempia materiaalivaihtoehtoja vaatteissaan. Pikamuotikeskustelun myötä kuluttajat ovat kääntäneet katseensa yritysten tuotantoprosesseihin ja tuotteiden valmistuksessa käytettyihin materiaaleihin. Montaa asiakasta saattaa myös pohdituttaa se, missä tuotteet on valmistettu.
Tutkimukset
Suomalaisilla on yleisesti ottaen varsin positiivinen suhtautuminen yritysten vastuullisuusviestintään. Visan ja STRAT7 Groupin tuore tutkimus kertoi kahdeksan kymmenestä kyselyyn vastanneista kokevan luonnon säilyttämisen tuleville sukupolville tärkeimmäksi syyksi ilmastoasioihin osallistumiselle. Kyselystä myös selvisi, että 77 prosenttia suomalaisista kokee ympäristöystävälliset tuotteet muita kalliimmiksi.
Tästä päästäänkin Matsmartin Kantarilla teettämään tutkimukseen, jonka mukaan jopa 66 prosenttia suomalaisista pitää hintaa vastuullisuutta tärkeämpänä ostokriteerinä. Aiemmissa tutkimuksissa suomalaiset kuluttajat olivat vastanneet korkean hinnan olevan este ympäristöystävällisemmälle elämäntyylille ja vastuullisemmalle kulutukselle.
Hintalappu vaikuttaa
Suomalaisten kulutustottumuksiin vaikuttavat myös muut ympäristössä tapahtuvat muutokset ja maailman kriisitilanteet. Elinkustannukset ovat kasvaneet muun muassa sähköntuotannon, polttoaineen ja elintarvikkeiden suuremman hintalapun myötä, eikä kaikilla suomalaisilla ole yksinkertaisesti enää varaa ottaa tuotteen ympäristöystävällisyyttä tai vastuullisuutta huomioon ostopäätöstä tehdessään.
Pitkällä aikavälillä on kuitenkin huomattavissa selkeä muutos myös suomalaisten kulutustottumuksissa – tähän vaikuttaa ekologisempien vaihtoehtojen saatavuus. Vuosien mittaan markkinoille on rantautunut useammasta suosikkituotteesta se ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, joilla kuluttajat voivat kantaa kortensa kekoon. Voisiko sinun yrityksesi tuotteesta luoda vastuullisemman version?
Mainostoimisto Haippi auttaa muun muassa pakkaussuunnittelussa, vastuullisuusviestinnässä ja kampanjoissa. Ota yhteyttä ja sovitaan konsultaatio!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.