Näin kehität työnantajabrändiäsi

04.05.2023
Työnantaja
Työnantajabrändi
Yritys
Markkinointi
Viestintä

Kasvavalle yritykselle työnantajabrändi on erityisen tärkeässä asemassa, kun uusien työntekijöiden palkkaaminen tulee ajankohtaiseksi. Työnhakijat haaveilevat työpaikasta, jossa työntekijöitä arvostetaan ja kohdellaan reilusti. Työnantajabrändi toimii laatutakuuna yrityksen avoimille työpaikoille, kun hakijat oppivat jo etukäteen firman arvolupauksista sekä eduista ja hyödyistä.

 

Mikä on työnantajabrändi?

Työnantajabrändi eli employer brand on käsitys siitä, millaisena työantajana yritystä pidetään. Tämä käsitys muodostuu työntekijäkokemuksista, fyysisestä työntekopaikasta, työilmapiiristä sekä strategisesta yrityskulttuurista. Kuten mikä tahansa brändi, myös työnantajabrändiä on mahdollista rakentaa ja kehittää.

Vahva työnantajabrändi tekee yrityksestäsi kiinnostavan potentiaalisten työnhakijoiden silmissä. Hyvin rakennetulla työnantajabrändillä houkuttelet uusia osaajia tiimiisi ja vaikutat konkreettisesti rekrytointiprosessiin – hakijat etsivät työpaikkaa, jossa vallitsee hyvä ilmapiiri ja reilut työolot vuoden jokaisena päivänä.

 

Työnantajabrändi vaikuttaa myös kuluttajiin

Vaikka työnantajabrändi yhdistetään ensisijaisesti uusien työntekijöiden houkuttelemiseen, sillä on myös merkittävä vaikutus tavallisiin kuluttajiin. Erityisesti viimeisinä vuosina kuluttajat ovat kiinnittäneet enemmän huomiota yritysten vastuullisuuteen – tähän sisältyy myös sosiaalinen vastuullisuus, joka kattaa yrityksen henkilökunnan työolot. Pahimmillaan epäoikeudenmukaisuus ja yritystoiminnan eettisyyteen liittyvät epäkohdat vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin. Tutkiva journalismi on onnistunut nostamaan näitä ongelmia koko kansan keskuuteen, ja moni artikkeleihin perehtynyt lukija on päättänyt boikotoida asianomaisia yrityksiä tyystin. Näin voidaan siis todeta, että työnantajabrändillä on merkitystä myös yrityksen kokonaisvaltaiseen imagoon ja sen myötä myös myyntilukuihin.

 

Kuinka kehitän työnantajabrändiäni?

Strategia

Työnantajabrändin rakentaminen ja kehittäminen kannattaa aloittaa strategian määrittämisellä. Millaisia arvolupauksia yritykselläsi on? Arvolupaus kertoo siitä, millaisia etuja ja hyötyjä työntekijä saa vastineeksi osaamisestaan. Määrittämällä arvolupauksesi pystyt kartoittamaan, millaisia tekijöitä haluat palkata yritykseesi. Ennen kaikkea yrityksen johdon on toimittava linjassa asetettujen arvolupausten kanssa, jotta nämä lupaukset tulevat lunastetuksi kokonaan.

 

Perehdytys

Uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja kouluttaminen on myös merkittävä osa työnantajabrändin kehittämistä, sillä se lisää työn arvoa työntekijöiden silmissä. Useimmilla työntekijöillä on halu kehittyä ja edetä urallaan, ja työnantajan tarjoamat koulutukset toimivat konkreettisina työkaluina tavoitteiden saavuttamiseksi. Kun työntekijä on perehdytetty uuteen työhönsä, hän kokee olevansa tuetussa ja kannustavassa työympäristössä.

 

Markkinointi

Markkinoinnin ja viestinnän välineet ovat tehokkaita työkaluja työnantajabrändin kehittämiseen. Moni yritys on hyödyntänyt työntekijäkertomuksiaan osana yrityksen markkinointia – työntekijät pääsevät omin sanoin kertomaan työpaikastaan ja sen mukanaan tuomista eduista ja hyödyistä. Kaikessa viestinnässä autenttisuus on keskiössä, sillä ihmisiin vetoaa rehellinen ja aito sisältö siloteltua todellisuutta paremmin. Yritys voi myös tuoda omia arvolupauksiaan esiin moninaisessa viestinnässään.

 

”Välitämme toisistamme ja haluamme rakentaa Postista parempaa työpaikkaa.”

 

Erinomainen esimerkki työnantajabrändin kehittämisestä markkinoinnin muodossa on uusi Postin Me välitämme-kampanja. Kyseisessä kampanjassa Posti kertoo yksityiskohtaisesti välittävänsä saamastaan palautteesta ja sitoutuvansa parantamaan yrityksensä toimintaa. Kampanjan kuvituksessa esiintyy Postin omia työntekijöitä, joka automaattisesti tuo yhden Suomen suurimmista yrityksistä lähemmäs tavallista kuluttajaa.

Posti Me välitämme -kampanja

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!