TikTok-markkinointia yritykselle

15.07.2022
TikTok
sosiaalinen media

TikTok-markkinointia yritykselle

Vuoteen 2022 mennessä TikTok on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa sosiaalisen median uutena jättinä. Monella yrityksellä saattaa edelleen olla mielikuva TikTokista pelkkänä hassuttelusovelluksena, jossa ei ole mahdollista markkinoida omaa brändiään. Vaikka sovelluksen yleisolemus onkin rento ja kasuaali, siinä piilee valtavasti markkinoinnin mahdollisuuksia vakavasti otettavillekin yrityksille. TikTok on erityisessä suosiossa Gen-Z:n ja nuorten keskuudessa, sillä sovelluksesta on ajan saatossa muodostunut heille ensisijainen somealusta. Kartoittamalla oman kohdeyleisösi, voit päätellä, mikä sosiaalisen median alusta on juuri sinun brändillesi sopiva. Nuorta käyttäjäkuntaa ei tarvitse kuitenkaan säikähtää, nuoret nauttivat yhtä lailla ”vakavista” ja ”kypsistä” brändeistä kuin vanhemmatkin kuluttajat. Hyviä esimerkkejä kotimaisista brändeistä, jotka ovat vallanneet TikTokin on muun muassa Finnair, Marimekko sekä lukuiset eri K-Supermarketit ympäri Suomen.

 

Merkittävänä etuna TikTokissa pidetään sen ihmisläheisyyttä. Jokainen voi matalalla kynnyksellä niin katsella kuin luoda itsekin videoita palveluun. Pienten seuraajamäärien tilitkin saattavat tavoittaa jopa kymmeniä tuhansia käyttäjiä puolivahingossa. Koska sovellus on niin käyttäjäläheinen, on vaikuttajamarkkinointi paras väylä tuoda omaa brändiä, tuotetta tai palvelua esiin kuluttajille. Videomuotoisessa vaikuttajamarkkinoinnissa on rajaton määrä erilaisia tapoja antaa luovuuden kukkia, joten brändin kannattaakin panostaa mielenkiintoisen sisällön tuottamiseen.

 

Kuinka ottaa TikTok haltuun ammattilaisen elkein:

  • Käytä asiaan sopivia hashtageja. Tunnisteiden avulla sisältösi saavuttaa tavoittelemasi kohdeyleisön ja videosi löydetään helpommin hakutuloksissa kyseistä hashtagia hyödyntäen.

 

  • Seuraa aktiivisesti TikTok-trendejä. Sinun on helpompi luoda mielenkiintoista sisältöä, kun tiedät, mistä väki puhuu ja mikä kiinnostaa juuri sinun kohderyhmääsi.

 

  • Hyödynnä sosiaalisen median vaikuttajia videoissasi. Tunnetut henkilöt nostattavat heti sisältösi arvoa.

 

  • Julkaise videoita selkeällä kuvaustekstillä. Julkaisun kuvaustekstin tulee olla selkeä ja ”straight to the point”.

 

  • Julkaise usein. TikTok on julkaisualustana hyvin nopeatempoinen: siellä videot tulevat ja menevät valonnopeudella. Julkaisemalla usein pidät tilisi ajankohtaisena.

 

  • Kommunikoi ja osallistu. Kommentoimalla muiden tilien videoihin saat itsellesi näkyvyyttä, ja annat brändistäsi inhimillisen ja helposti lähestyttävän kuvan.

 

TikTok ei ole tietenkään jokaiselle brändille luonnollinen julkaisualusta, joten uutta aluevaltausta on hyvä pohtia etukäteen brändi- ja markkinointistrategiaa tarkastellen. Yrityksen tulee myös ottaa huomioon sosiaalisen median vaatima aika, sillä jokainen julkaisu vaati suunnittelua ja videon toteutukseen saattaa upota yllättävän paljon tunteja. TikTokin, kuten monen muunkin sosiaalisen median kanavan, etuina on se, että se on edullinen tapa markkinointiin. Loppujen lopuksi sisällöntuottaja ei tarvitse muita välineitä kuin älypuhelimen, vaikka laadukas kamera katsokaankin eduksi ammattimaisen videomateriaalin tuottamisessa.

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!