Tarinoiden merkitys yritysmaailmassa

16.08.2022
Yritystarina
Menestystarina
Markkinointi

Tarinoiden merkitys yritysmaailmassa

Tiesitkö, että tarinankerronta on vanhin tapa välittää informaatiota ja perinteitä sukupolvien välillä? Jokainen meistä muistaa varmasti lapsuudessaan kuullut sadut tai ystävien kertomat hauskat tarinat vuosien varrelta. On selvää, että me ihmiset rakastamme tarinoita, sillä se tarjoaa mielikuvitusmatkan tapahtumiin, joissa emme olleet fyysisesti läsnä. Olipa kyse fiktiosta tai tositapahtumiin perustuvasta kertomuksesta, me osaamme samaistua ja uppoutua kuulemaamme tavalla, joka herättää mielikuvituksemme ainutlaatuisella tasolla. Tarinoiden herättämät tunteet kuten empatia ja myötätunto ovat sidonnaisia oksitosiiniin, kehomme tuottamaan mielihyvähormoniin. Oksitosiinin määrä lisääntyy, kun kuulemme tarinoita, joihin voimme samaistua ja jotka resonoivat omien kokemustemme ja identiteettiemme kanssa.

 

Tarinankerronta on kuitenkin kehityksen myötä siirtynyt suullisesta kirjalliseen muotoon, jolloin tieto säilyy pidempään. Tarina on määritelmältään joko suullisesti tai kirjallisesti esitetty lyhyehkö selonteko tapahtumasarjasta. Määritelmä on kuitenkin muuttunut vuosien aikana, ja nykypäivänä miltei kaikkialla voi nähdä tarinoita. Tarina ei enää rajoitu vain tekstimuotoiseen sisältöön, vaan kuvat, äänet, tunnelmat kertovat ihmisille tarinaa jokapäiväisessä elämässämme. Perinteistä tarinaa voidaan kuitenkin hyödyntää markkinoinnissa ja erityisesti viestiessä yrityksen identiteetistä asiakkaille.

 

Yritystarinat

Yritykset hyödyntävät tarinoita muun muassa kertoessaan brändinsä synnystä tai tulevista muutoksista yrityksen suhteen. Yritystarinat ovat merkittävä osa vahvan brändin rakentamista, ja niiden perimmäinen tarkoitus on saada lukija samaistumaan kertomukseen. Useimmiten yritystarinaan on upotettu tietoa yrityksen synnystä ja historiasta. Palaamalla brändin alkujuurille, tarina etenee loogisesti nykypäivään sivuten yrityksen kohtaamia haasteita. Ihmisten tunteisiin on helppo vedota kertomuksellisen tekstin avulla, ja lukijat pitävät erityisesti menestystarinoista, joissa yritys on raivannut tiensä ”vaikeuksien kautta voittoon”. Historian sanoittaminen korostaa yrityksen identiteettiä, jolloin kuluttajien on helpompi tunnistaa, mitä yritys tekee, kelle ja miksi. Tavoitteet ja tarkoitus ohjaavat lukijoiden katseet tulevaisuuteen, jolloin asiakkaille käy selväksi, millaisia päämääriä yritykselläsi on vastaisuudessa. Tavoitteiden ja tarkoituksen yhteyteen on helppo ujuttaa myös tietoa yrityksen noudattamista arvoista ja lupauksista.

 

Yritystarinoille tärkeää on luoda yhtenäinen, samaistuttava ja ennen kaikkea kiinnostava kertomus, joka vetoaa asiakkaiden tunteisiin. Erilaisuus toimii valttikorttina, joten yritysten kannattaa panostaa omaperäiseen sisältöön. Yritystarinan luominen antaa asiakkaillesi mahdollisuuden tutustua yritykseesi ja sen toimintaan syvemmin. Hyvä yritystarina tuo mukanaan uusia asiakassuhteita ja lisää jo olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista brändiin. Puskaradioviestintä on aina ollut merkittävässä roolissa markkinointia tarkastellessa, joten yrityksen kannattaa sisältää asiakkailta saatuja palautteita, kehuja ja kuvauksia menestystarinassaan.

 

Keitä siis itsellesi kuppi kuumaa, istahda koneen ääreen ja anna runosuonesi sykkiä, kun kerrot juuri sinun yrityksesi tarinaa!

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!