Syitä, miksi kauppa ei käy
Alalla toimivat henkilöt tiedostavat, että myynti ei aina ole lineaarisessa nousussa. Omaa liiketoimintamallia on hankala vaihtaa lennossa parempien tulosten toivossa, mutta muutamalla helpolla kikalla saatat tehostaa omaa myyntiäsi. Mikäli myyntilukusi eivät vastaa asettamiasi tavoitteita, saatat syyllistyä näihin seuraaviin virheisiin.
1. Et puhuttele asiakasta ongelmanratkaisun muodossa
Nykypäivänä on helppo hukuttautua erilaisiin viesteihin, sillä meitä pommitetaan mainoksilla jatkuvasti eri kanavilla. Tässä vaiheessa sinun tarvitseekin puhutella asiakastasi suoraan – kerro viestissäsi, kuinka tuotteesi tai palvelusi poistaa ongelman, josta asiakas kärsii. Kartoittamalla asiakkaasi tarpeet voit tarjota palvelua, joka konkreettisesti parantaa tämän elämänlaatua.
Myy tuotteen sijasta ratkaisuja!
2. Yrität myydä liian nopeasti
Erityisesti suomalaiselle asiakaskunnalle yksi luotaantyöntävimmistä markkinointikeinoista on tuputtaminen. Saatat tietoisesti tai tiedostamatta myydä tuotetta tai palvelua, vaikka asiakas ei ole valmis sitä ostamaan. Inttäminen ja hoputtaminen ostopäätöksen loppuun saattamiseksi saattaa pahimmillaan johtaa asiakkaan menettämiseen.
Anna asiakkaalle tilaa ja aikaa pohtia tuotteen tai palvelun ostoa ilman, että hengität tämän niskaan!
3. Yrität myydä tuotettasi kaikille
Valitettavasti maailmassa ei ole olemassa universaalia tuotetta tai palvelua, joka toimisi ideaalisti jokaiselle asiakkaalle. Tämän vuoksi yrityksen on tärkeää kartoittaa ja rajata oma niche, eli markkinasegmentti. Yksinkertaistettu esimerkki: samanlainen henkilöauto ei sovi turvallista ja käytännöllistä autoa etsivälle lapsiperheelle sekä vauhdin huumasta nauttivalle nuorelle miehelle.
Nichen tarkoitus on saada asiakas tuntemaan, että tämä tuote tai palvelu on tarkoitettu juuri hänelle!
4. Tarjouksesi ei välity asiakkaalle
Markkinoinnissa kannattaa ottaa perussäännöksi selkeys – asiakkaan tulee tietää mainosta katsomalla, mitä myydään, kenelle myydään ja mihin hintaan. Kun kokonaisuus on muotoiltu mahdollisimman helppolukuiseksi ja selkeäksi, asiakaskin ymmärtää, mihin on ryhtymässä.
Muotoile tarjouksesi selkeästi!
5. Markkinointimateriaalisi ei ole yhtenäinen
Onnistut lisäämään brändisi luotettavuutta ja houkuttelevuutta suunnittelemalla yhtenäisen yritysilmeen sosiaalisen median julkaisuista tuotepakkauksiin asti. Kuluttajalla saattaa herätä epäilys, mikäli yrityksen markkinointimateriaalit eroavat toisistaan liikaa. Tämä viestii siitä, ettei yritykselläkään välttämättä ole varmuutta siitä, keitä he ovat brändinä ja kenelle tuotetta tai palvelua myydään.
Mainostoimisto Haippi tarjoaa näihin kaikkiin kompastuskiviin asiantuntevaa apua. Ota yhteyttä meihin, varaa konsultaatioaika ja luodaan yhdessä jotain unohtumatonta!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.