Orgaaninen liikenne – mitä se on?
Orgaaninen liikenne – mitä se on?
Orgaanisella eli luonnollisella liikkeellä viitataan sivustolle saapuvaa liikennettä, josta ei ole maksettu. Useimmiten orgaaninen liikenne syntyy hakukonevierailujen myötä ilman maksullisen mainonnan apua. Siksi jokaisen kotisivun tulee miettiä tarkkaan, millaisia hakusanoja sivustolla esiintyy, ja kuinka helppo kyseinen sivu on löytää muiden hakutulosten seasta. Tähän auttaa kotisivujen SEO-optimointi. Jokainen meistä on elämänsä aikana käyttänyt hakukonetta, olipa sitten kyseessä yleisesti käytössä oleva Google tai vähemmän tunnetut Bing ja Yahoo. Kaikki nämä kuitenkin toimivat isossa roolissa, mitä tulee orgaaniseen liikenteeseen ja sen maksimoimiseen.
Mihin minä tarvitsen orgaanista liikennettä?
Orgaanista liikennettä voidaan pitää jopa merkittävämpänä kuin maksettua liikennettä, josta sosiaalisen median alustat ovat loistava esimerkki. Useimmat kuluttajat eivät välitä mainoksista, mikä toimii taas orgaanisen liikenteen etuna. Sivustosi saa orgaanista liikennettä moninkertaisesti, mikäli sivustosi näyttäytyy hakukonetulosten kärjessä. Kuluttajat luottavat niihin kotisivuihin, jotka esiintyvät esimerkiksi Googlen ensimmäisellä hakutulossivulla.
Ennen kaikkea, orgaaninen liikenne on yrityksellesi ilmaista. Sinun ei siis tarvitse maksaa mainonnasta, kun kuluttajat löytävät luonnollisia reittejä luoksesi. Kun kuluttaja on löytänyt sivustollesi, on tärkeää, että verkkosivusi vastaa tämän kysymyksiin ja tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Näin saat helposti kerrytettyä itsellesi uusia asiakkaita tai seuraajia luonnollisesti. Tutkimusten mukaan hyvin toimivien verkkosivujen kävijäliikenne koostuu jopa 53 % orgaanisista hauista, joten yrityksen kannattaa varmistaa, että hakukoneoptimointi on tehty oikeaoppisesti.
Näitä vinkkejä hyödyntämällä voit lisätä sivustosi orgaanista liikennettä:
- Hakukoneoptimointi. Tämä on konkreettinen tapa luoda lisää orgaanista liikennettä verkkosivullesi.
- Kirjoita kiinnostavia otsikoita. Nykypäivänä ihmiset selaavat tekstiä mobiililaitteillaan, jolloin kiinnostavan ja tehokkaan otsikon merkitys kasvaa. Monikaan ei jaksa lukea kokonaista tekstiä, mikäli otsikko ei herätä lukijan mielenkiintoa.
- Aloita aiheeseen sopiva blogi. Yritykset, jotka kirjoittavat aktiivisesti blogia, saavat runsaasti enemmän kävijöitä sivulleen verrattuna niihin, joilla ei blogia ole. Blogi on loistava tapa puhutella asiakkaita suoraan ja helposti lähestyttävästi ajankohtaisista aiheista.
- Sosiaalinen media. Yrityksen on hyvä suunnitella sosiaalisen median strategia: millä kanavilla yritys on läsnä, millaista sisältöä yritys luo ja kenelle. Kommentoimalla, jakamalla linkkejä ja tykkäämällä muiden julkaisuista lisäät orgaanisen liikenteen määrää sivustollasi.
- Sähköpostilista. Keräämällä asiakkaistasi sähköpostilistaa, voit helposti lähettää olemassa oleville asiakkaillesi uutiskirjeen koskien palveluitasi ja tuotteitasi.
- Julkaise uutta ja päivitä vanhaa. Hakukoneet rakastavat tuoretta sisältöä, joten muista päivittää vanhoja tekstejäsi ajan tasalle sekä julkaista täysin uutta materiaalia.
- Panosta käyttäjäkokemukseen. Nopea ja responsiivinen verkkosivu on äärimmäisen tärkeä asiakkaiden näkökulmasta. Mikäli sivusto ei toimi halutulla tavalla, asiakas vaihtaa melko nopeasti kilpailevalle yritykselle.
- Liikkuva kuva. Yrityksen on hyvä laajentaa sisällöntuottamista videoiden pariin, sillä moni ihminen hakee tietoa myös YouTuben ihmeellisestä maailmasta. Antamalla laadukkaalle videolle mielenkiintoisen otsikon, saat omalle sivustollesi lisää orgaanista liikennettä ja näkyvyyttä videojulkaisualustalla.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.