Muistatko tämän? – Nostalgia markkinoinnin välineenä

28.04.2023
Nostalgia
Markkinointi

"Minkä sille mahtaa – olen heikkona nostalgiaan. Rakastan törmätä sosiaalisessa mediassa julkaisuihin, joissa listataan esineitä omasta lapsuudestani. Lopulta minut haukutaan vanhaksi, koska tunnistin 50 esineestä jokaisen. Samalla sydämessäni roihahtaa sama innostus, jota koin lapsuudessani anellessani vanhemmilta Tamagotchia tai vastatessani lankapuhelimeen."

 

- Roosa, Mainostoimisto Haipin copywriter

 

Miksi nostalgian tunne on niin vahva?

Nostalgian avulla palaamme oman nuoruutemme hetkiin, asioihin ja esineisiin, jotka toivat tuolloin suunnatonta iloa. Kyse ei kuitenkaan ole vain siitä, että tunnistaisit tutut esineet ja asiat, vaan nostalgia tarjoaa katkeransuloisen aikamatkan huolettomiin aikoihin. Tai jos huolia sattui olemaan, ne lähinnä koskivat vain irtokarkkien valitsemista tai geelikynien kuivumista.

 

Mikä parasta, nostalgia rakentuu salamyhkäisesti vuosikymmenten aikana – ilman, että huomaamme sitä lainkaan. Toiselle nostalgia merkitsee paluuta aikaiseen lapsuuteen, joissa päivän käynnisti Niiskuneiti-herätyskellon sulosoinnut, vanhemmalle henkilölle nostalginen matka kohdistuu puistotreffeihin ensirakkauden kanssa. Asiat, joita koemme tälläkin hetkellä, muuttuvat nostalgiaksi seuraavien vuosikymmenten aikana – joten nauti matkasta täysin rinnoin!

 

Miten käytän nostalgiaa markkinoinnissani?

Voimakkaisiin tunnetiloihin vetoaminen on markkinoinnille todellinen lottovoitto – ja nostalgia on valtava universaali tunne. Nostalgia muistuttaa elettyjen aikojen positiivisista asioista ja vuosikymmenten aikana luoduista muistoista. Kun asiakas kohtaa jotain tuttua ja turvallista omasta menneisyydestään, se lisää luottamuksen tunnetta nykypäivän mainoskampanjoissa. Nostalgiaa hyödyntämällä voit siis yhdistää oman yrityksesi nykypäivän kontekstissa kuluttajalle rakkaaseen ja vaalittuun muistoon.

Mikä sinussa herättää nostalgisia tunteita?

 

Varsinkin nyt nostalgia on nostanut päätään nuoremmissakin kuluttajissa, sillä 90- ja 2000-luvun trendiaalto on vallannut trendimarkkinat täysin. Tämä näkyy niin pukeutumisessa, TV-sarjoissa, musiikissa kuin taiteessakin. Stressin myötä ihmisillä on tapana palata vanhoihin TV-sarjoihin, elokuviin ja kappaleisiin, jotka vievät heidät takaisin omaan nuoruuteen. Jokainen markkinoija voikin ottaa tästä koppia ja luoda kampanjan, jossa vedotaan kohderyhmän nuoruuden muistoihin kuten lauluihin, elokuviin ja muihin tuotteisiin.

Roosa Hirvonen, copywriter

 

 

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!