Mikä on niche?
Yrityksen perustaminen on taitolaji. Kun perustat oman yrityksen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: massa- tai niche-markkinat. Kun massamarkkinat tuottavat tuotteita ja palveluita suurelle yleisölle, niche keskittyy omaan pieneen yhteisöönsä. Yksinkertaistettuna niche tuottaa tiettyjä tuotteita tietyille ihmisille. Nichen etuihin kuuluu se, että tarkkaan markkinasegmenttiin keskittyvät yritykset nousevat ”go-to” -yrityksiksi, joihin asiakkaat palaavan aina uudelleen ja uudelleen. Tähän massamarkkinoiden yritykset eivät useinkaan yllä. Niche-yritykset vahvistavat etulyöntiasemaansa niihin yrityksiin, jotka toimivat yleisellä tasolla tarjoten kaikille kaikkea.
Niche-markkinan hyödyt
Markkinointiresurssien tehokas hyödyntäminen
Niche-yrityksen vetovoima perustuu juurikin sen spesifiin rajaukseen. Nämä asiakkaat etsivät tuotetta ratkaisemaan heidän ongelmansa – olivatpa ne kuinka tarkkoja tahansa. Erikoisliikkeessä asioivat kuluttajat ovat sitoutuneempia kuin laaja-alaisen yrityksen asiakkaat, joten toimiva niche-yritys kehittää konversiota. Säästät myös markkinointikuluissa, kun yritykselläsi on vähemmän ostajapersoonia!
Asiakkaiden sosiaalisuus
Niche-yrityksissä word-of-mouth eli suullinen yrityskokemusten jakaminen on tiettyyn markkinasegmenttiin erikoistuneiden yritysten valttikortti. Niche-yrityksissä asioivat kuluttajat suosittelevat herkemmin yrityksen tuotteita tai palveluja ystäville ja tutuilleen!
Vähemmän kilpailua
Monet yritykset haluavat palvella suurten ryhmien tarpeita tarjoamalla laajan valikoiman tuotteita eri käyttötarkoituksiin. Kun niche-yritys löytää oman markkinasegmenttinsä, on näillä toimialoilla harvemmin suoranaisia kilpailijoita, eli yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet tismalleen samanlaisiin tuotteisiin tai palveluihin.
Lisää brändilojaaliutta
Niche-yrityksen asiakkaat näkevät yrittäjän ennemmin toverina ja luotettavana kauppiaana kuin rahanahneena pomona, joka näkee asiakkaat kävelevinä setelinippuina. Tästä syystä kuluttajat palaavat yrityksen tuotteiden ja palveluiden pariin kerta toisensa jälkeen samalla rakentaen ainutlaatuisia suhteita yrityksen ja asiakkaan välille.
Esimerkkejä niche-yrityksistä
Vaateliike erityisen pitkille miehille
Lahkeet ja hihat jäävät liian lyhyiksi ja napakin näkyy, jos nostan kädet ylös… Suomalaiset ovat globaalisti tarkasteltuna pidemmästä päästä, ja moni mies tuskaileekin uusien vaatteiden ostamisen suhteen. Tähän ongelmaan on luotu ratkaisuja perustamalla yrityksiä, jotka erikoistuvat pitkien miesten vaatteisiin. Koska nämä miehet eivät helposti löydä muualta sopivia vaatekappaleita, he palaavat uudestaan tähän niche-yritykseen.
Metallimusiikkibaari
Moni baareissa ja yökerhoissa vieraillut voi todistaa, että kyseisten kapakoiden musiikkitarjonta on suhteellisen yksitoikkoista. Suomalaiset ovat metallikansaa, ja meillä onkin kansainvälisesti eniten metallimusiikkiyhtyeitä asukaslukua kohden. Yrittäjät ovat nähneet tässä markkinaraon perustaa metallimusiikkiin erikoistuneen baarin, jonne raskaan musiikin ystävät voivat mennä nauttimaan tunnelmasta. Näistä niche-yrityksistä muodostuukin helposti metallipäiden kantabaareja, joihin he mielellänsä kantavat euronsa kerta toisensa jälkeen.
Pienten koirien erikoisliike
Se on tunnistettu tosiasia, että ihmiset pistävät pankkitilinsä sileäksi karvaisten perheenjäsentensä vuoksi. Lemmikkien tarvikkeisiin erikoistuneet liikkeet ovat itsessään jo niche, mutta miksei viedä ajatusta vielä pidemmälle – perustetaan yritys, josta löytyy tuotteita vain kaikista pienimmille koiraroduille!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.