Myy unelmia, älä tuotteita!
”Yksikään iskuporakoneen ostanut asiakas ei tarvinnut työkalua
... hän tarvitsi reiän seinään”.
Puhutteleva markkinointi myy unelmia ja haaveita varsinaisten tuotteiden sijasta. Mielikuvat ohjaavat meitä tekemään ostopäätöksiä ja me kiinnostumme tuotteista, jotka tarjoavat ratkaisuja arjen ongelmiimme.
Kauppaa kuluttajille elämäntapa
Ideat eivät myy itse itseään. Tuote tarvitsee tuekseen tehokasta markkinointia, jotta se löytäisi tiensä kuluttajien ostoskoreihin. Yrityksen on tärkeää kartoittaa ihanneasiakkaan ongelmat ja unelmat – näiden avulla markkinointisuunnitelma löytää itselleen lähestymistavan. Tuotteet toimivat ratkaisuina kuluttajien ongelmiin, olipa kyse sitten pienestä pulmasta tai suuremmasta viasta. Kuluttaja ensisijaisesti haluaa, että ostettu tuote tuo tämän elämään jotain uutta. Kaupattavan elämäntyylin ei tarvitse luvata asiakkaalle sirkushuveja ja ilotulitusta, sillä monet suomalaiset asiakkaat kaipaavat ratkaisuja arjen yksinkertaisimpiin ongelmiin. Yritys voi esimerkiksi myydä käytännöllisiä pyykinkuivaustelineitä, jotka kokoon taitettaessa mahtuvat pieneenkin tilaan. Tämä tuote toimii ratkaisuna niille kuluttajille, jotka ovat kyllästyneet toinen toistaan kömpelömpiin telineisiin, jotka ovat aina ovat aina tiellä kolisemassa. Unelma voi siis olla niinkin yksinkertainen asia, kuin kompakti ja käyttäjäystävällinen pyykinkuivausteline!
Ratkaisu on silta epämukavuuden ja unelman välillä. Markkinointisuunnitelmaa on helppo lähestyä pohtimalla, mitä ihanneasiakas kaipaa elämäänsä. Mikä on heidän unelmansa juuri tämän ongelman suhteen, juuri tällä hetkellä? Unelman ei tarvitse olla täysin valmis paketti, joka julkilausutaan asiakkaalle kertaheitolla, vaan yritys voi markkinointinsa avulla rakentaa kuluttajan unelmaa ”pala palalta”. Visualisointi ja mielikuvien maalaaminen asiakkaille tunteisiin vetoavalla tavalla ovat avainasemassa puhuttelevan markkinoinnin suhteen, sillä ne tehostavat ajatusta unelmanomaisesta elämäntavasta. Merkittävä osa unelman myymisessä on kertoa kuluttajalle, miltä ratkaisun lopputulos näyttää. Tässä kohtaa kuvioihin astuu ”Eikö olisikin mahtavaa, jos...” -tyyppiset lauseet, jotka ovat muodostuneet markkinointimaailmassa jo perinteeksi. Markkinoinnin tehtävä on viestiä asiakkaille, että unelmien saavuttaminen on mahdollista myös heille.
Miltä unelman myyminen näyttää käytännössä?
Kuluttaja ei suinkaan haaveile itse autolainasta, vaan tämän unelma on huristella auringonlaskuun upouudella avoautolla. Yritysten tulee nähdä myytävää tuotetta pidemmälle, ja keskittyä asiakkaan syihin, miksi hän on ostamassa kyseistä tuotetta. Tärkeintä on asiakkaan kuunteleminen ja näiden unelmien tutkiskelu. Ota siis rohkeasti puheeksi tulevaisuuden unelmat ja ne haaveet, jotka ovat saattaneet jäädä taka-alalle uran tai perhe-elämän tähden. Voisiko yrityksesi tarjota mielekkään ratkaisun näihin ongelmiin?
Huomaatko eron?
Myykö yritys asiakkaalle...
- huippuluokan järjestelmäkameran kaikilla herkuilla, vai ainutlaatuisen välineen, joka mahdollistaa muistojen säilymisen vuosikymmeniksi?
- makean hajuveden vai pullollisen viehätysvoimaa, joka kääntää katseita?
- lautapelin, vai hauskan ja nauruntäyteisen tavan viettää laatuaikaa perheen tai ystävien kanssa?
- kotivakuutuksen, vai turvallisuuden tunteen uhkien ja todennäköisyyksien keskelle?
Me Haipilla uskomme, että unelmat on tehty toteutettaviksi. Ota meihin yhteyttä, ja tehdään yhdessä unelmista osa todellisuutta!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.