10 kysymystä, joita kysyä mainostoimistoa valitessa
Maailma on väärällänsä erilaisia mainostoimistoja, mutta kuinka onnistut valitsemaan juuri sen oikean? Listasimme alle kymmenen kysymystä, jotka sinä voit esittää ennen markkinointiprojektin lukkoon lyömistä!
1. Millainen hintataso mainostoimiston palveluilla on?
Faktahan on se, että raha ratkaisee kaupanteossa. Siksi palveluiden alustavasta hinnasta on hyvä ottaa selvää ennen kuin projekti alkaa. Suunnitelmat saattavat muuttua, jolloin useimmat mainostoimistot laskuttavat ylimääräistä muutosten tekemiseen käytetyn ajan mukaan.
2. Kuinka maksu hoituu?
Suuri osa mainostoimistoista hoitaa maksun laskun muodossa heti projektin loppuun saatettuaan. Lasku lähetetään, kun projektin lopputulos miellyttää asiakasta ja tarvittavat korjaukset on tehty.
3. Kuinka paljon mainostoimiston väellä on kokemusta?
Kun kyse on oman yrityksen markkinoinnista, on ymmärrettävää, että asiakas haluaa kokeneen asiantuntijan hoitamaan projektiaan. Kuinka kauan mainostoimisto on ollut toiminnassa? Onko heille ollut paljon asiakkaita ja muita pitkäaikaisia yhteistöitä? On kuitenkin hyvä muistaa, että kokemus ei aina kerro tekijän osaamisesta, ja tuoreet tekijät saattavat tuoda markkinoinnin kentälle jotain uutta ja raikasta, josta sinunkin yrityksesi voi hyötyä.
4. Keitä tiimiin kuuluu?
Asiakkaan on hyvä tietää, kuka on vastuussa hänen projektinsa etenemisestä. Kuka vastaa graafisesta suunnittelusta, kuka tekstisisällöstä? Näin asiakkaan on helppo olla suoraan yhteydessä siihen tahoon, jota asia koskee.
5. Voiko mainostoimisto esitellä esimerkkiprojekteja?
Asiantunteva mainostoimisto tarjoaa usein mahdollisuuden tarkastella heidän aiempia töitään kaikista palvelukategorioistaan. Moni asiakas haluaakin nähdä konkreettisesti, millaista kädenjälkeä on odotettavissa ennen oman projektin valmistumista.
6. Käyttääkö toimisto freelancereita?
Merkittävä osa markkinointialan yrityksistä hyödyntää freelancereita projekteissaan. Freelancereiden palkkaamisessa ei itsessään ole mitään vikaa, mutta asiakas saattaa haluta kysellä tämän kokemuksesta ja taitotasosta.
7. Mitkä ovat yrityksen ydinarvot?
Yksi yritysmaailman vallitsevista trendeistä on korostaa yrityksen ydinarvoja — sama pätee myös mainostoimistoihin. Osalle arvot ja asenteet saattavat olla ratkaiseva tekijä palveluntarjoajaa valitessa.
8. Kuinka mainostoimisto aikoo tutustua asiakasyritykseen?
Tehokasta markkinointia tehdäkseen mainostoimiston tulee tuntea asiakkaansa läpikotaisin. Mikä heidän brändinsä on? Millaisia asioita firma edustaa? Kenelle yrityksen palvelut ja tuotteet on suunnattu? Asiakasyritykseen tutustuminen voidaan aloittaa konsultoinnilla ja oma-aloitteisella tutkimustyöllä esimerkiksi yrityksen verkkosivujen kautta. Asiakas itse voi tarjota mainostoimistolle syventävää tietoa, joka edesauttaa projektin onnistumista.
9. Millainen on mainostoimiston tyypillinen kommunikaatioketju?
Jokainen asiakas arvostaa mutkatonta ja avointa yhteydenpitoa mainostoimistoltaan. Kuinka mainostoimisto kommunikoi asiakkaan kanssa projektin edetessä? Tapahtuuko viestintä puhelimitse, sähköpostilla vai kasvokkain?
10. Kuinka paljon asiakas voi itse vaikuttaa työn luovaan puoleen?
Mainostoimisto pyrkii töissään toteuttamaan asiakkaansa villeimmätkin toiveet. Valitettavan moni kokee kuitenkin tarvetta editoida, poistaa tai lisätä jotain valmiiseen projektiinsa. Me mainostoimisto Haipilla otamme muokkausehdotuksia vastaan koko projektin ajalta, ja varmistamme vielä lopputuloksesta, että se vastaa täysin asiakkaan haaveita ja edellytyksiä.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.