Mitä eri värit viestivät markkinoinnissa?
Mitä eri värit viestivät markkinoinnissa?
Moni meistä on kuullut puhuttavan väriteoriasta, vastaväreistä sekä eri värien symboliikasta. Tässä tekstissä keskitymme kuitenkin värisävyjen psykologisiin vaikutuksiin ja siihen, kuinka näitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tärkeintä on valita markkinointimateriaaleihin väri, joka viestii yrityksesi persoonasta, sanomasta ja arvoista. Me tiedostamatta yhdistämme punaisen rakkauden tunteisiin, kun taas keltainen saa meidät ajattelemaan aurinkoa, mutta tosiasiassa väreihin linkittyy lukuisia eri merkityksiä, joista me emme ole olleet välttämättä lainkaan tietoisia.
Väripsykologia tutkii, kuinka erilaiset värit vaikuttavat ihmisten ajatuksiin, toimintoihin sekä käyttäytymiseen. Markkinoinnissa väripsykologia tarjoaa tietoa siitä, mitkä värisävyt vetoavat asiakkaisiin eniten. Tehokas värien käyttö markkinoinnissa saattaa parantaa brändin tunnistettavuutta jopa 80 %, mikäli samoja värisävyjä käytetään niin pakkaussuunnittelussa kuin logossakin.
Institute of Color Researchin teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajalla kestää noin 90 sekuntia tehdä ostopäätös. Huomion arvoinen seikka tutkimuksessa on se, että tuotteissa käytetty väri vaikutti jopa 65–90 % tapauksista. Koska värit vaikuttavat tunteisiimme ja ajatuksiimme alitajuisesti, väriteoria on tehokas tapa vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen sanomatta sanaakaan.
Punainen
Punainen on markkinoinnissa yleisesti käytetty huomioväri, joka kiinnittää asiakkaan katseen välittömästi. Väri vähentää analyyttista ajattelua, ja kannustaa kuluttajia tekemään hätiköityjä päätöksiä. Punainen saattaa viestiä kuluttajalle vaarasta, ja pahimmassa tapauksessa kyseinen väri vaikuttaa asiakkaan mielestä aggressiiviselta. Tästä syystä graafista ilmettä suunnitellessa on tärkeää sovittaa punainen pehmeämpien sävyjen kanssa, jolloin ulkoasusta tulee harmoninen ja vähemmän pelottava.
Erityisesti yritykset, jotka hyötyvät impulsiivisista ostajista hyötyvät punaisen värin käytöstä. Tällaisia yrityksiä löytyy ruoka- ja virvoitusjuoma-aloilta sekä vähittäiskaupan kentältä. Punaista väriä markkinoinnissaan käyttävät muun muassa Red Bull, Coca-Cola, KFC sekä Target.
+ voima, energia, pelottomuus, innostus, rakkaus, intohimo
– vaara, varoitus, kipu, viha
Oranssi
Oranssia voidaan pitää lempeämpänä versiona voimakkaasta punaisesta. Se on ystävällinen, luova sekä leikkisä väri, joka symboloi innostuneisuutta, lämpöä ja onnellisuutta. Oranssi toimii kuitenkin tehokkaana huomiovärinä, sillä siinä yhdistyy niin punaisen kuin keltaisenkin sävyt. Kirkkautensa vuoksi oranssi on hyvä yhdistää neutraalimpien sävyjen kanssa, sillä yksinään se saattaa olla liian silmiinpistävä.
Oranssi on värinä hauska ja lämpöinen, joten monet ruoka-alan yritykset hyödyntävät sitä markkinoinnissaan. Myös lasten tuotteita myyvät yritykset ovat ottaneet oranssin yhdeksi pääväreistään. Markkinoinnissaan oranssia hyödyntää muun muassa Fanta, Soundcloud sekä Nickelodeon.
+ itsevarmuus, kekseliäisyys, lämpö, luovuus, ystävällisyys, hauskuus
– osaamattomuus, kypsymättömyys, turhautuneisuus
Keltainen
Me yhdistämme keltaisen värin usein aurinkoon. Auringon tavoin keltainen symboloi onnellisuutta, optimismia ja muita positiivisia tunteita. Keltainen on yleisesti markkinoinnissa käytetty tehoväri, jota hyödynnetään usein alennusmyyntien mainostamisessa. Tästä syystä kyseinen väri saattaa vaikuttaa kuluttajasta halvalta, mikäli sitä on käytetty markkinoinnissa liikaa. Keltaisen värin suhteen kannattaakin olla varovainen sillä se voi herättää kuluttajassa epämukavuuden ja ahdistuneisuuden tunteita.
Keltaista väriä markkinoinnissaan hyödyntää muun muassa McDonald’s, National Geographic, Snapchat ja Ikea.
+ optimismi, luovuus, ilo, valo, nuoruus, lämpö
– ärtyneisyys, ahdistuneisuus, pelko, varoitus
Vihreä
Vihreä on loistava valinta niille yrityksille, jotka haluavat edustaa itseään kasvavana, menestyksekkäänä ja tasapainoisena brändinä. Vihreä viestii kuluttajalle kevättä, luontoa ja raikkautta. Koska vihreä on kaikista väreistä luonnollisin ihmissilmälle, se luo rauhoittavan ja harmonisen tunnelman asiakkaille. Vihreän sävyt linkittyvät vahvasti luontoon ja se saa kuluttajat pohtimaan ympäristön merkitystä. Rauhoittavan vaikutuksensa ansiosta vihreälle altistuneet kuluttajat tekevät enemmän tietoisia päätöksiä.
Vihreän sävyjä saatat löytää muun muassa Spotifyn, Starbucksin, WhatsAppin sekä John Deeren logoista ja mainoksista.
+ terveys, tuoreus, luonto, toivo, raikkaus
– kateus, sairaus, tylsyys
Turkoosi
Turkoosi on väri, joka usein jää unholaan puhuttaessa väriteoriasta. Turkoosi on kaunis yhdistelmä tasapainoista sinistä ja raikasta vihreää. Väri viestii muutoksesta, kommunikaatiosta sekä energiasta, ja sen on tutkittu lisäävään rakentavaa ja positiivista ajattelua kuluttajissa. Turkoosi auttaa itseilmaisussa sekä keskustelun aloittamisessa. Monet viestintätoimistot, tietotekniikkayritykset sekä oppilaitokset hyödyntävät turkoosin sävyjä markkinoinnissaan.
Saatat nähdä turkoosia käytettävän muun muassa Tiffany & Co:n, Ylen sekä Pivon logoissa ja muussa markkinointimateriaalissa.
+ kommunikaatio, viestintä, rauhallisuus, parantuminen, inspiraatio
– epäluotettavuus, rehvakkuus, välinpitämättömyys
Sininen
Sininen on suosituin väri markkinoinnin maailmassa ja jopa 33 % kaikista maailman yrityksistä käyttää sitä mainoksissaan tai logoissaan. Monet yritykset hyödyntävät sinisen eri sävyjä, sillä se välittää tasapainoisuuden, rauhallisuuden ja luotettavuuden tunteita. Sininen on värinä konservatiivinen, perinteinen sekä turvallinen, jonka vuoksi se löytää tiensä monen brändin pääväriksi. Sininen saattaa myös näyttäytyä kuluttajille kylmänä ja epäviehättävänä, joten värin valitsemista kannattaa pohtia huolella. Lukuisat pankit, terveyspalvelut, siivoustuotteita valmistavat yritykset sekä huipputeknologian brändin käyttävät sinisen sävyjä markkinoinnissaan.
Sininen näkyy muun muassa Twitterin, Nokian, Visan sekä PayPalin logoissa.
+ lojaalius, luotettavuus, turvallisuus, loogisuus
– kylmyys, tunteettomuus, epäystävällisyys, epäviehättävyys
Violetti
Violetti on kautta aikojen yhdistetty kuninkaallisiin ja ylellisyyteen, sillä se viestii kuluttajalle korkeasta hinnasta ja laadukkaista tuotteista. Koska violetti on luonnossamme vähiten esiintyvä väri, sitä pidetään erityisenä sävynä, johon liitetään usein ajatuksia ajasta, avaruudesta ja kosmoksesta. Violetti väri antaa mielikuvan varallisuudesta, hengellisyydestä, viisaudesta ja mystisyydestä. Väripsykologian havaintoihin nojaten voidaankin todeta, ettei violetti ole paras vaihtoehto brändillesi, mikäli tavoitteenasi on myydä edullisia tuotteita pienituloisimmille kuluttajille. Violetti toimii kuitenkin loistavana tehostevärinä yhdistettynä keltaisen tai pinkin sävyihin.
Markkinoinnissaan violettia hyödyntävät muun muassa Tacobell, Los Angeles Lakers, FedEx sekä Twitch.
+ luksus, ylellisyys, viisaus, vauraus, sivistyneisyys
– apeus, tuhlaus, omahyväisyys, mahtipontisuus
Pinkki
Pinkki yhdistetään useimmiten naisellisuuteen, mutta saattaa myös symboloida tasapainoa, rakkautta ja harmoniaa. Värinä pinkki on leikkisä, nuorekas ja iloinen, mutta joskus se saatetaan tulkita lapselliseksi ja epäkypsäksi. Pinkkiä voidaan hyödyntää piristämään tai pehmentämään muuten perinteistä värimaailmaa. Tummemmat pinkin sävyt käyttäytyvät punaisen tavoin huomiovärinä, kun taas vaaleammilla sävyillä on rauhoittavampi vaikutus. Monet naisten ja lasten tuotteisiin erikoistuneet liikkeet, lelukaupat sekä jälkiruokapuodit käyttävät markkinoinnissaan pinkin eri sävyjä.
Pinkin sävyjä voit huomata muun muassa Roosa-nauhan, Barbien, Victoria’s Secretin sekä LG:n mainoksissa ja logoissa.
+ mielikuvituksellisuus, viattomuus, luovuus, intohimo
– impulsiivisuus, passiivisuus, heikkous, arkuus, tunteellisuus
Ruskea
Ruskea on maanläheinen väri, jota esiintyy luonnossa sekä puissa kuin maassakin. Väri itsessään viestii kuluttajalle jykevyydestä ja luotettavuudesta, aivan kuin suuri tammi metsän reunassa. Ruskean sävyt sopivat parhaiten yrityksille, jotka ovat ”vanhemmanaikaisia” ja maanläheisempiä kuin kilpailijansa, sillä se luo turvallisuuden ja mukavuuden tunnetta kuluttajissa. Ruskea yhdistetään tyypillisesti lämpöön, kotiin ja perheeseen.
Luonnonläheinen sävy on suosittu muun muassa ruoka-alan brändien, kahvi- ja suklaavalmistajien sekä luonnontuotteita myyvien yritysten keskuudessa. Ruskea voi pahimmassa tapauksessa kuitenkin välittyä kuluttajille halpana, masentavana sekä passiivisena värinä. Graafista ilmettä suunnitellessa kannattaa siis tutustua kaikkiin eri ruskean sävyihin ja valita sen kaveriksi joku raikkaampi väri tasapainottamaan yleisilmettä.
Ruskean sävyjä saatat löytää muun muassa Louis Vuittonin, UPS:n, M&M:n sekä Nespresson markkinointimateriaalista.
+ maanläheisyys, vakavuus, luotettavuus, aitous
– surullisuus, likaisuus, huumorintajuttomuus
Musta
Musta on eleganssin, luksuksen ja ylellisyyden väri, jota esiintyy eniten vähittäismyynnin alalla. Se antaa yrityksestä modernin, sivistyneen ja mystisen kuvan, mutta samalla se viestii muun muassa brändin olevan vakavasti otettava. Ajattoman ilmeensä vuoksi musta on loistava valinta monen eri värin kanssa. Musta on toimiva keino saada tuotteesi vaikuttamaan ylelliseltä ja kalliilta, sillä olemme tottuneet näkemään mustaa luksusbrändien sekä tunnettujen IT-yritysten päävärinä. Yksinään musta saattaa kuitenkin vaikuttaa masentavalta, jolloin se laskee kuluttajien mielialaa. Moni saattaa myös yhdistää mustan kuolemaan ja hautajaismenoihin, joiden perinteinen värimaailma koostuu mustasta.
Mustaan saatat törmätä muun muassa Chanelin, Mercedes-Benzin, L’Orealin sekä WWF:n logoissa ja markkinoinnissa.
+ eleganssi, sivistyneisyys, auktoriteetti
– kylmyys, pahuus, kuolema
Harmaa
Harmaa on väri, joka viestii kuluttajille muun muassa neutraaliuudesta, kypsyydestä ja vakavuudesta. Harmaa on loistava valinta niille, jotka haluavat antaa yrityksestään ammattimaisen, tasokkaan ja käytännöllisen kuvan kuluttajille. Harmaa on myös tehokas keino rauhoittamaan kirkkaampia värejä, sillä se korostaa kauniisti vaaleitakin värejä. Diplomaattisena pidetty väri saattaa kuitenkin välittää kuluttajalle mielikuvia vanhenemisesta, tylsyydestä sekä masentuneisuudesta. Harmaata on totuttu näkemään finanssialan sekä erilaisten IT-yritysten markkinoinnissa, sillä se viestii turvallisuudesta ja luotettavuudesta.
Harmaata saatat löytää muun muassa Applen, Toyotan sekä BBC:n markkinointimateriaalista.
+ ajattomuus, luotettavuus, tasapaino, voimakkuus
– masentavuus, vanhuus, tylsyys
Valkoinen
Valkoinen symboloi puhtautta, viattomuutta ja rauhaa. Markkinoinnissa valkoista käytetään usein viestimään kuluttajalle turvallisuudesta, yksinkertaisuudesta ja vilpittömyydestä, ja usein valkoista pidetään loistavana alustana uuden luomiselle. Valkoinen toimii tehokkaana kontrastina tummille sävyille raikastaen yleisilmettä. Liiallinen valkoisen käyttö saattaa kuitenkin luoda kylmän ja steriilin mielikuvan kuluttajalle, joten suosittelemme sen yhdistämistä muihin väreihin.
Valkoinen on käytössä muun muassa Niken, Cartoon Networkin, Legon ja Teslan logoissa.
+ puhtaus, selkeys, raikkaus, yksinkertaisuus
– persoonattomuus, steriiliys, kylmyys, tyhjyys
Värivaihtoehtoja pohtiessa kannattaa kiinnittää huomiota kunkin värin sävyeroihin, voimakkuuksiin ja kontrastiväreihin. Useimmiten kirkas väri kannattaa yhdistää joko valkoisen, harmaan tai mustan kanssa tasapainoisen kokonaisuuden saavuttamiseksi. Vastaväreillä saat aikaan todella dynaamisen kokonaisuuden, jota kannattaa kursia kasaan neutraalimmalla sävyllä. Väriyhdistelmien ja -sävyjen kirjo on äärimmäisen laaja, joten jokaiselle löytyy varmasti oma sekoituksena, joilla vahvistaa oman brändinsä rakentumista.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.