50 shades of beige – Minimalismi suunnittelutyössä
50 shades of beige – Minimalismi suunnittelutyössä
Vanha sanonta kuuluu, yksinkertaisuus on kaunista. Mutta pitääkö väittämä aina paikkansa?
Minimalismilla viitataan yksinkertaisuuteen ja visuaaliseen niukkuuteen, jossa hyödynnetään selkeää muotoilua. Markkinoinnissa on pitkään näkynyt minimalistinen trendi, jossa strategisesti käytetään neutraaleja värejä sekä vähemmän tekstiä ja grafiikoita. Monien brändien kehitystä seurattaessa voidaan panna merkille, kuinka logot ja itse tuotteet yksinkertaistuvat siirryttäessä aikajanalla lähemmäs nykyhetkeä. Muistatko vielä internetselain Firefoxin alkuperäisen logon? Nykyään se on hyvin erinäköinen: moderni ja simppeli ilman turhia yksityiskohtia.
Levähdyspaikka ärsykkeiden keskellä
Suuntauksen ideana on luoda kuluttajalle mielikuva stressittömästä ja laadukkaasta, jopa luksusbrändeihin verrattavasta palvelusta tai tuotteesta. Voimakas valkoisen värin käyttö luo mielikuvan tasapainosta, harmoniasta ja puhtaudesta, jotka ovat yrityksen imagon kannalta hyvinkin positiivisia asioita. Kuluttajien on hankalaa nykypäivänä kiinnostua täyteen tupatuista mainoksista, koska samankaltaista materiaalia pusketaan heille jatkuvasti eri lähteiden välityksellä, kuten televisiossa, sosiaalisessa mediassa tai kaupungin katukuvassa. Minimalismi pyrkiikin riisuttuun ulkoasuun, jossa ei turhaa ”sälää” näy. Tällöin minimalistinen lähestymistapa markkinointimateriaaliin saattaakin toimia virkistävänä hengähdyspisteenä ja neutralisoijana muiden ärsykkeiden keskellä.
Vältä kolkkoa ja kylmää mainosta
Vaikka suuntaukseen liittyykin paljolti hyviä ja brändin imagoa edistäviä piirteitä, voi minimalismikin kääntyä äkkiä yritystä vastaan. Olemme aiemmin blogissamme kirjoittanut värien merkityksestä markkinointimateriaaleissa, mutta minimalistinen ote markkinointiin on paljon muutakin kuin neutraalien värien käyttöä. Pelkistetty markkinointi saattaa kiinnittää kuluttajan huomion tehokkaasti, mutta vähäinen tekstimäärä voi pahimmassa tapauksessa jättää mainoksen pointin pimentoon. Minimaalisen ulkoasun lisäksi mainokset saattavat olla myös sisällöltään riisuttuja, jolloin tarvittava tieto ei tavoita kohderyhmäänsä. Yksinkertaistettu mainos voi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa kuluttajan silmissä kolkolta ja kliiniseltä, joten minimalistisessa markkinoinnissa on hyvä kiinnittää huomiota sommitteluun ja kiintopisteisiin.
Onko minimalismi luovuuden surma?
Trendikkään minimalismin seurauksena voidaan pitää markkinointimateriaalin, tuotteiden ja muotoilun normalisoitumista. Kun kaikki brändit noudattavat samaa minimalistista lähestymistapaa vaikuttaakseen pelkistetyltä, modernilta ja laadukkaalta, myös uniikiksi tekevä luovuus kaikkoaa. Olipa kyse arkkitehtuurista, elektroniikkalaitteista tai vaikkapa kasvojenhoitotuotteista, geneerinen minimalismi on muuttanut monen brändin tusinatavaraksi ilman persoonaa. Me ihmisinä janoamme nähdä uusia ja innostavia keksintöjä, designeja sekä tuotteita, jotka viestivät meille muutakin kuin beigen 50 eri sävyä. Käytä siis markkinoinnissa rohkeasti eri värejä, kuoseja, grafiikoita ja sommitteluja, sillä mainosten tulee ennen kaikkea olla jotain, mikä kiinnostaa kuluttajia.
Minimalismi on nähty, onko aika maksimalismille?
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.