Miltä markkinointi näyttää 10 vuoden päästä?
Maailma muuttuu – niin myös markkinointikin!
Digitaalinen markkinointi
Digitaalinen markkinointi on kokenut räjähdysmäisen kasvun teknologian kehityksen ja sosiaalisen median suosion kautta. Jatkossakin digitaalinen markkinointi tulee dominoimaan markkinointialaa, joten alan asiantuntijoiden on viimeistään nyt syytä oppia digimarkkinoinnin salat. Tiesitkö, että yli puolet toteutetusta markkinoinnista on digitaalista? Tämä luku tulee vain kasvamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana!
Videomarkkinointi
Sosiaalisen median suosion myötä myös videomuotoinen markkinointi on vallannut jokaisen ruudun. Vanha sanonta kuuluu: ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”, mutta video kertoo moninkertaisesti enemmän. Videomarkkinointia tuotetaan yritysten ja brändien puolesta, mutta myös sosiaalisen median vaikuttajien kautta. TikTok on tähän loistava alusta, sillä se on yksinomaan videomuotoinen sovellus, jonne kuka tahansa voi tuottaa materiaalia. TikTok tunnetaan jo nyt hallitsevana somealustana, jota lukuisat brändin hyödyntävät markkinoinnissaan.
Tekoäly
Tekoäly on loistava keino parantaa asiakaskokemuksia. Koneoppiminen ja data-analyysi ovat todellisia valttikortteja yritykselle, ja tekoäly auttaa markkinoinnin tehokkuuden lisäämisessä. Tekoälyssä on valtavasti mahdollisuuksia esimerkiksi prosessien automatisointiin ja tuottamaan töitä, jotka ovat ennen olleet riippuvaisia ihmisestä. Monet brändit hyödyntävät sisällöntuotannossa sekä verkkosuunnittelussa tekoälyä.
Luottamusongelmat
Teknologian kehitykseen liittyy aina myös vahvoja pelon ja epätietoisuuden tunne, sillä ihminen suhtautuu usein ennakkoluuloisesti asioihin, joista tämä ei tiedä mitään. Tekoäly ja datan kerääminen ovat olleet jo vuosia kuluttajien epävarmuuden kohteina, sillä moni pelkää henkilökohtaisten tietojensa päätyvän ulkopuolisten käsiin. Kyberturvallisuus on noussut suureksi kysymysmerkiksi viimeisten vuosikymmenten aikana, ja tämä tulee myös tulevaisuudessa olemaan merkittävä epävarmuustekijä. Yritysten tulee vakuuttaa asiakkaitansa entistä enemmän ja turvata tietosuojalain mukainen datan kerääminen ja käsittely.
Visuaalisuus
Visuaalinen markkinointi jatkaa suosiotaan vielä vuosikymmenenkin päästä. Nykypäivänä visuaalinen materiaali on kuitenkin yhdistetty muihin aistiulottuvuuksiin, kuten ääneen. Yrityksen visuaalinen ilme on merkittävä osa brändiä, ja juuri se asia, mikä lisää yrityksen tunnistettavuutta ja muistettavuutta.
Ääniohjautuvuus
Applen luoma virtuaaliassistentti Siri on tullut jo monelle tutuksi viimeisen vuosikymmenen aikana. Ääniohjauksella aktivoituvia hakukoneita on muun muassa Amazonin Alexa sekä Google Assistant, jotka toimivat erillisellä älylaitteella. Lisääntyvän käytön myötä käyttövirheet vähentyvät, hakutoiminnot nopeutuvat ja asiakaskokemus muuttuu kokonaisuudessaan paremmaksi.
Metaverse
Metaversella eli metaversumilla viitataan fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistymistä. Aiempina vuosina suosiota nostattaneet VR-lasit ovat kelpo esimerkki metaversumista. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuutta tullaan hyödyntämään markkinoinnissa tarjoamalla erilaisia kokemuksia, palveluja ja tuotteita kuluttajille.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.