Mikä on brändikirja ja mihin sitä tarvitaan?

02.08.2022
bränd
brändikirja
yritys
markkinointi

Brändikirja: mikä se on ja mihin sitä tarvitaan?

Brändikirja eli Brand Book kokoaa keskeiset ohjeet brändin tai yrityksen viestintään ja ilmeeseen. Yksinkertaisimmillaan brändikirja on eräänlainen ohjekirja, josta selviää yritykselle tunnusomaiset graafiset ohjeistukset, viestinnässä käytetty äänensävy sekä yrityksen strategia ja tarina.

 

Brändiä vahvistaessa yrityksen tulisi käyttää yhtenäistä äänensävyä kaikessa viestinnässään. Äänensävy eli tone-of-voice on tarkkaan harkittu kommunikaatiotyyli, joka suhteutetaan yrityksen kohderyhmään. Nuoremmille suunnatun yrityksen viestintä saattaa poiketa radikaalisti sellaisen brändin viestinnästä, joka tarjoaa tuotteita ja palveluitaan vanhemmille asiakkaille. Äänensävyä valitessa tulee myös ottaa huomioon alan sanaston käyttö: ymmärtääkö viestintää vain alan ammattilaiset vai onnistuuko maallikon myös lukea sisältöä ilman pään raapimista?

 

Visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen on avaintekijä brändin vahvistamisessa. Kun yritys hyödyntää samoja värejä, muotoja ja logoja toistuvasti, brändi jää helpommin kuluttajien mieleen. Hyvänä esimerkkinä voidaan tarkastella pikaruokaketju McDonald’sia, joka on yksi helpoiten tunnistettavista brändeistä nykypäivänä. Osasyy tähän on yrityksen tunnusomaisten värien käyttö sekä ikoninen logo, jonka jokainen tunnistaa vaikka unissaankin. Kirkkaanpunainen yhdessä kullankeltaisten tuplakaarien kanssa luovat asiakkaille välittömiä mielleyhtymiä, jotka ovat pitkän brändin vahvistusprosessin tulos.

 

Kaiken tämän lisäksi brändikirjasta olisi syytä löytyä yrityksen strategia sekä tarina. Brändikirjasta olisi hyvä löytyä listattuna yrityksen päämäärä, kohderyhmä sekä kilpailuetu – mitä yrityksesi tekee, kelle, miksi ja miten? Yrityksen on huomattavasti helpompi rakentaa ja vahvistaa brändiä, kun jokainen työskentelee kohti samaa tavoitetta noudattaen samoja ohjeistuksia. Itse yrityksen tarina on taas osakseen riippuvainen brändin iästä. Nuoremmilla yrityksillä, joilla on lyhyempi historia, saattaa olla lyhyempi tarina yrityksen toiminnasta verrattuna vuosikymmeniä operoivaan perheyritykseen.

 

Brändikirja sisältää:

  • Brändin identiteetin kuvauksen
    • Millainen yritys on? Mitä hyötyä siitä on? Mihin yritys uskoo?
  • Yrityksen tarinan
    • Mistä yritys tulee ja mihin se on matkalla?
  • Yrityksen arvot
    • Mitä arvoja yritys pitää tärkeänä? Miten ne näkyvät yrityksen toiminnassa?
  • Äänensävyn ja puhuttelun
    • Millaista kommunikaatiotyyliä yritys käyttää viestinnässään?
  • Logon ja sen käytön
    • Mistä logo muodostuu? Mitä se viestii asiakkaalle? Millaisissa konetksteissa sitä käytetään?
  • Muut graafiset elementit
    • Logon lisäksi muita graafisia tunnusmerkkejä.
  • Väripaletin
    • Millaisia värejä käytetään esimerkiksi logossa? Miksi on valittu juuri nämä sävyt?
  • Typografian
    • Millaisia fontteja ja sommitteluratkaisuja on valittu kirjoitetun sisällön suhteen?
  • Valokuvat ja niiden käyttö
    • Valokuvien tyyli, värimaailma, tunnelma, rajaus, brändin käyttämä kuvapankki.
  • Videot ja animaatiot
    • Videoissa käytettävä tyyli, musiikki ja leikkaus.
  • Kuvitustyylin
    • Piirrosten tyyli, väritys ja sommittelu.
  • Mahdollisia esimerkkejä ilmesovelluksista
    • Konkreettisia esimerkkejä, miten brändille ominaista tyyliä on hyödynnetty markkinoinnissa. ”Do’s and don’ts” -lista, jossa näkyy esimerkkejä onnistuineista ja vähemmän onnistuneista ratkaisuista.

 

Mihin yritykseni tarvitsee brändikirjaa?

Brändinkirjan perimmäinen tarkoitus on yhtenäistää yrityksen viestintä, toisin sanoen mainonta. Tällä yhtenäistämisellä pyritään siihen, että kuluttaja osaa yhdistää yrityksen eri mainokset kyseiseen brändiin. Kyseessä on pitkä prosessi, joka vaatii aikaa ja töitä. Mainoksilla onnistut muistuttamaan kuluttajia brändisi olemassaolosta.

 

Yhtenäisen ohjeistuksen ansiosta koko yrityksen henkilöstö viestii samalla tavalla hyödyntäen yhteneväisiä visuaaleja ja kommunikaatiotyyliä. Parhaassa tapauksessa ohjeiden sisäistäminen näkyy yrityksen arjessa, olipa kyse mainoksesta tai asiakaskohtaamisesta. Voisikin todeta, että brändikirjan tulee toimia myös arkielämässä, ei vain paperilla. Konkreettisesti arjen hyödyt näkyvät silloin, kun brändikirja esitetään brändin kanssa työskenteleville osapuolille. Hyvänä esimerkkinä on mainostoimiston henkilöstö, joka saa kaiken brändiin ja sen viestintään liittyvän tiedon yksien kansien välissä.

 

Kaiken kaikkiaan brändikirja on erinomainen tapa tiivistää yrityksen identiteetti, tyyli, persoona ja strategia samaan pakettiin. Tärkeää on kuitenkin se, että brändikirjaa päivitetään tasaisin väliajoin. Yritysmaailmassa muutoksia saattaa tulla yllättäenkin, jolloin henkilöstön tulee huolehtia, että brändikirja on ajan tasalla. Harva yritys säilyttää samankaltaisen visuaalisen ilmeen kymmenen vuoden jälkeen. Mainostoimisto Haipin taitava tiimi tarjoaa auttavaa kättä, mikäli kaipaat apua uuden brändikirjan laatimisessa!

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!