Luodaan yrityksellesi markkinointisuunnitelma vuodelle 2023!
Vuosi lähenee loppuaan ja yritykset kartoittavat markkinoinnin budjettejaan ensi vuodelle. Nyt jos koskaan on oikea aika pähkäillä tulevaa markkinointisuunnitelmaa, jolla ensi vuoden myynnit lähtevät nousukiitoon!
Mikä on markkinointisuunnitelma?
Perinteisesti markkinointisuunnitelma kattaa markkinoinnin eri tehtävät ja tavoitteet. Suunnitelmassa pyritään kartoittamaan markkinoinnin mittareita, budjettia, markkinointikanavia sekä sitä, kuinka yrityksen rajaamaa kohderyhmää pyritään tavoittelemaan. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on edistää markkinoinnin onnistumista ja helpottaa asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
1. Missä mennään?
Markkinointisuunnitelman laatiminen kannattaa aloittaa yrityksen nykytilanteen kokoamisella – miltä tämänhetkinen tilanne näyttää ja mihin yritys haluaa tulevaisuudessa suunnata? Suunnitelman alussa on järkevää nimetä markkinoinnista vastaavat henkilöt, joiden vastuulla on yrityksen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta huolehtiminen. Markkinointia suunnitellessa on tärkeää pysähtyä yrityksen ydinsanoman äärelle ja pohtia, kuinka sitä voidaan vielä enemmän tuoda asiakkaille esiin markkinoinnin muodossa.
2. Tavoitteet ja niiden saavuttaminen
Koska kyseessä on varsin laaja kokonaisuus, on hyvä segmentoida markkinointisuunnitelma pienempiin osiin. Tätä suunnitelmaa ei tule sekoittaa yrityssuunnitelmaan, joka taas koskee koko firman toimintaa – nyt on kyse vain markkinoinnin osa-alueesta. Käykää tiiminne kanssa läpi ajatuksia ja ideoita tavoitteista sekä niiden saavutettavuudesta ja asettakaa selkeä suunta yrityksen markkinointitoiminnalle.
3. Asiakasanalyysi
Jotta markkinointi olisi toimiva ja tehokas kokonaisuus, on yrityksen tunnettava kohderyhmänsä asiakkaat läpikotaisin. Asiakkaita voidaan tutkia ja analysoida muun muassa iän, sukupuolen, sijainnin ja tulotason näkökulmista. Yritys saa kallisarvoista dataa myös asiakkaidensa ostotapahtumista ja verkkokäyttäytymisestä, josta voidaan päätellä muun muassa asiakkaan henkilökohtaisia tavoitteita ja haasteita. Kaikkia näitä tietoja voidaan hyödyntää markkinointia suunnitellessa, jotta lopputuloksena syntyisi räätälöityä markkinointia vastaamaan kuluttajan yksilöllisiä tarpeita.
4. Kilpailijat
Yrityksen on tärkeää tuntea asiakkaansa, mutta lähes yhtä tärkeää on opiskella kilpailevia yrityksiä. Tutkimalla kilpailijoiden yritystoimintaa sekä tuotteiden ja palveluiden valikoimaa, saadaan usein selville, mitkä ovat kilpailevan yrityksen erottautumistekijät. Mikä erottaa heidät meistä? Kilpaileva yritys saattaa esimerkiksi tarjota vastaavaa tuotetta huomattavasti edullisemmin tai heidän markkinointimateriaalinsa on asiakkaiden mielestä houkuttelevampaa kuin oman yrityksesi.
5. Budjetti
Laatikaa tiiminne kanssa tarkka budjetti, jonka varaatte yksinomaan markkinoinnin tuottamiseen. Toimiva ja laadukkaasti toteutettu markkinointi maksaa itsensä takaisin moninkertaisena, joten asiantunteviin ammattilaisiin kannattaa aina panostaa.
6. Taktiikat ja strategiat
Vaikka suunnitelmissa onkin paljon pohdintaa ja abstraktia haaveilua, se vaatii myös konkreettisia toimia. Tavoitteet ovat selkeät ja nyt on aika pohtia, kuinka ne todellisuudessa saavutetaan. Lähestymistapoja ja markkinoinnin väyliä on rajattomasti, olipa sitten kyse digitaalisesta markkinoinnista tai perinteisemmästä printtimainoksesta. Valitkaa brändillenne sopiva tapa markkinoida, mutta muistakaa myös kokeilla ja laajentaa omia näkemyksiänne tulevaisuuden markkinoinnin kannalta.
Kaikki nämä vaiheet saattavat tuntua hankalilta ja työläiltä, mutta me Haipilla tarjoamme omaa osaamistamme auttaaksemme sinua markkinointisuunnitelman laatimisessa. Olipa kyse brändin kokonaisvaltaisesta uudistamisesta tai uuden budjetin hyödyntämisestä, me autamme sinua ja yritystäsi luomaan unohtumatonta ja tehokasta markkinointia.
Ota yhteyttä ja sovitaan yhteinen konsultaatio!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.