Markkinointia ilman mainoksia
Markkinointia ilman mainoksia
Kuullessaan sanan ”markkinointi”, valitettavan usea tavallinen kuluttaja palauttaa mieleensä yliampuvat alennuskyltit Stockmannin hulluilta päiviltä. Kyseessä on kuitenkin paljon laajempi ja monitasoisempi ala, joka ei pelkästään tanssahtele silmiä kirvelevien neonvärien ja alennusmyyntien graafisen ilmeen ympärillä. Mahtipontiset mainokset saattavat olla kuluttajille juuri se luotaantyöntävä voima, joka karkottaa potentiaaliset asiakkaat. Tähän blogikirjoitukseen olemme listanneet muutamia tapoja, joiden avulla voit markkinoida yritystäsi ilman varsinaisia mainoksia.
Maailman mahtavin some
Olemme aiemmin blogissamme käsitelleet sosiaalisen median voimaa markkinoinnissa, eikä tämäkään julkaisu ole poikkeus. Rakentamalla vahvan brändin sosiaalisessa mediassa, saavutat tuhansia kuluttajia vain muutamalla klikkauksella. Yhtä edullista keinoa markkinoida yritystäsi et löydä mistään, sillä jo pelkästään nollabudjetilla ja oikealla strategialla voit saada paljon aikaan.
Sosiaalisen median hienouksiin lukeutuu myös sen henkilökohtaisuus ja inhimillisyys, sillä kuluttajat pääsevät usein kurkistamaan yrityksen kulisseihin sometilin kautta. Vastaavaa tunnelmaa ei välttämättä välity yrityksen omilta verkkosivuilta, joten sosiaalisesta mediasta kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Ihmisiin vetoaa tietynlainen samaistuttavuus sekä rehellisyys, joten sosiaalisessa mediassa liikkuessa kannattaa panostaa erityisesti liiketoiminnan läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen. Sosiaalisessa mediassa järjestettävät kilpailut ja arvonnat ovat myös erinomainen tapa kerryttää seuraajia ja markkinoida omaa brändiään uusille kasvoille.
Rento blogi vai virallinen artikkeli?
Toinen loistava keino markkinoida yritystäsi ilman mainoksia on kirjoittaa blogi tai artikkeli. Tekstissä pääset itse kertomaan omin sanoin jostain yritystoimintaasi liittyvästä ilmiöstä tai tuotteesta vaikuttamatta liian päällekäyvältä. Blogi antaa rennon kuvan kirjoittajasta sekä edustamastaan yrityksestä, sillä sen kieli saattaa vaikuttaa kasuaalilta ja melkein jopa tuttavalliselta. Artikkeli puolestaan on kovempi tekstijulkaisu, joka on ennen kaikkea informatiivinen tuotos. Parasta blogijulkaisuissa ja artikkeleissa on niiden näkyvyys hakukonetuloksissa. Hakukoneet rakastavat pitkiä tekstejä, joista löytyy runsaasti hyödyllisiä hakusanoja. Tämän ansiosta asiakkaat löytävät julkaisusi etsimällä tiettyä hakusanaa Googlesta tai muista hakukoneista.
Älä unohda olemassa olevia asiakkaita
Mikäli blogin tai artikkelin kirjoittaminen tuntuu työläältä, voit kokeilla kirjoittaa uutiskirjeen jo olemassa oleville asiakkaillesi. Uutiskirje on sähköpostiin lähetettävä julkaisu, jonka tavoitteena on välittää lukijoille hyödyllistä sisältöä ja näin myös sitouttaa asiakkaita brändiin. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkästään tuotteiden ja palveluiden markkinointia suoraan asiakkaalle, vaan asiakassuhteiden ylläpitämistä sekä kiinnostuksen herättelyä. Uutiskirje itsessään on erittäin edullinen tapa tuoda brändiäsi esiin jo entuudestaan tutuille asiakkaille, sillä uutiskirjeiden suunnitteluun ja lähettämiseen löytyy useita maksuttomia palveluita.
Muiden mielipiteillä on sittenkin väliä
Vaikka emme haluaisi sitä myöntää, muiden ihmisten mielipide on meille tärkeä. Tuotteesta tai palvelusta jätetty positiivinen palaute on yritykselle kultaakin kalliimpaa valuuttaa, koska se vaikuttaa suoranaisesti muiden kuluttajien ostopäätökseen. Vanhaan kunnon puskaradioon on luottaminen, kun kuluttaja kaipaa aitojen ihmisten kokemuksia yrityksen tuotteista tai palveluista. Yrityksen kannattaakin pohtia, voisiko asiakaspalautetta kerätä verkkosivujen kautta ja onko niitä mahdollista julkaista kuluttajien näkyville. Sosiaalisessa mediassa kannattaa muistaa pitää kommenttikenttä avoinna, jotta asiakkaat voivat jättää suoraan julkaisujen alle palautetta omista kokemuksistaan.
Tämän listan lisäksi löytyy loputon määrä erilaisia tapoja vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ilman mainoksia. Päästä luovuutesi valloilleen ja pohdi tiimisi kanssa, kuinka te voitte markkinoida itseänne eri kanavilla!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.