Markkinoinnin trendit 2023

31.10.2022
Markkinointi
Trendi
Digitaalinen markkinointi
2023

Jokaisen toimiston vakiovarustukseen ei kuulu kristallipalloa, jonka avulla nähdä tulevaisuuteen. Me olemmekin koonneet tähän julkaisuun listan vuoden 2023 markkinoinnin trendeistä, joihin saatamme törmätä ensi vuoden puolella.

 

1. Pitkäaikaiset yhteistyöt vaikuttajien kanssa

Sosiaalisen median vaikuttajien suosio tulee jatkumaan vielä seuraavanakin vuonna, kun yhä useampi yritys hyödyntää vaikuttajamarkkinointia. Kumppanuudet ja yhteistyöt saattavat kuitenkin olla pidempiaikaisia, jolloin vaikuttajasta muodostuu ”kasvot” markkinoitavalle brändille.

 

2. Sosiaalisen vastuun korostaminen

Ihmisoikeuskysymykset ovat olleet tapetilla viimeisenä parina vuonna laajemmin kuin koskaan. Kuluttajat haluavat nähdä sosiaalisen vastuun kantoa niin brändien jokapäiväisessä toiminnassa kuin markkinointimateriaalissakin.

 

3. Representaatio ja inklusiivisuus

On sanomattakin selvää, että maailma on täynnä erilaisia ihmisiä – jokainen ainutlaatuisilla piirteillään varustettuna. Vuonna 2023 kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota kampanjoiden inklusiivisuuteen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mainoksissa näytetään ihmisiä eri kulttuureista, ikäryhmistä ja sukupuolista.

 

4. Live-lähetykset osana brändimarkkinointia

Eikö olisikin mahtavaa seurata lempibrändisi live-lähetystä vaikkapa Instagramista? Markkinoille lanseerattavat tuotteet tai uuden liikkeen avaaminen ovat asiakkaille kiinnostavaa seurattavaa, ja kommentointi mahdollistaa vuorovaikutuksen muiden kuluttajien kanssa. Parhaimmillaan live-lähetykset tuntuvat kuin videopuhelulta kaverin kanssa!

 

5. Kuluttajan yksityisyyteen panostaminen

Aiemmassa blogijulkaisussamme puhuimme siitä, kuinka yksityisyyteen panostaminen on brändille valttikortti. Entistä useampi kuluttaja murehtii heiltä kerätyn datan määrää ja sitä, mihin tarkoitukseen tietoja käytetään. Yrityksen tulee olla läpinäkyvä ja avoin keräämänsä datan tarkoitusperistä myös asiakkailleen. Lue lisää yksityisyydestä täältä!

 

6. Käyttäjäpohjainen markkinointi (word-of-mouth)

Sosiaalinen media mahdollistaa kokemusten, suositusten ja negatiivisen palautteen leviämisen laajalle alueelle silmänräpäyksessä. Brändien kannattaa ottaa tästä ilmiöstä koppia, sillä useat kuluttajat julkaisevat oman mielipiteensä tuotteesta tai palvelusta verkkoon. Samoin ihmiset etsivät tietoa tuotteista, jonka he harkitsevat ostavansa.

 

7. Asiakaskokemusten parantaminen kaikilla laitteilla

Blogissamme on ollut puhetta verkkosivujen responsiivisuudesta. Verkkosivujen toiminnallisuuteen panostaminen parantaa huomattavasti asiakaskokemusta, sillä asioiminen ja kaupanteko on tehty mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Lue lisää responsiivisuudesta täältä!

 

8. Digitaalisten avustajien hyödyntäminen SEO:ssa

Oletko joskus käyttänyt digitaalista avustajaa? Applen kehittämä Siri on ääniohjautuva assistentti, jolle voi esittää kysymyksiä tai komentoja. Monet saattavat käyttää avustajaa varsinaisen hakukoneen sijasta, sillä se säästää aikaa. Ennustamme, että ääniohjautuvia avustajia hyödynnetään ensi vuonna myös SEO-optimoinnissa!

 

9. Chat-botit parantamaan asiakaskokemusta

Jo monet brändit ovat ottaneet chat-robotit osakseen verkkosivujen asiakaspalvelua. Uskomme, että ensi vuonna entistä useampi yritys ottaa mallia bottien hyödyntämisestä osana parempaa asiakaskokemusta.

 

10. Interaktiivinen markkinointi ja pelillistäminen

Pelillistäminen on nostanut suosiotaan markkinoinnissa jo vuosien ajan, mutta me ensi vuonna sitä on nähtävissä entistä enemmän. Brändi voi luoda interaktiivista ja pelillistä markkinointia vaikkapa äänestysten, kilpailujen ja arvontojen muodossa.

 

11. Digitaalisen markkinoinnin ulkoistaminen mainostoimistoille

Olipa sitten kyse pienyrityksestä tai suuremmasta firmasta, joskus resurssipula pääsee yllättämään. Yrityksen henkilöstöllä ei välttämättä enää löydy aikaa hoitaa brändin digitaalista markkinointia, joten helpoin ja tehokkain ratkaisu on antaa asiantuntijoiden hoitaa homma. Ulkoista brändisi digitaalinen markkinointi mainostoimisto Haipille!

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!