Markkinoinnin myytit

30.09.2022
Markkinointi
Myytti
Totta vai tarua?

Totta vai tarua? 

Nyt ei ole kyse yksisarvisista ja muista myyttisistä olennoista, vaan seuraavassa tekstissämme sukellamme markkinointi alan tunnetuimpiin myytteihin, ja pohdimme pitävätkö väittämät paikkansa.

1. Hyvä tuote ei kaipaa markkinointia

Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Maailma on väärällänsä pienyrittäjiä, jotka tarjoavat jopa laadukkaampia tuotteita kuin jättiyritykset. Ratkaiseva tekijä näiden kahden välillä on, että suuremmilla yrityksillä on varaa maksaa näkyvyydestä ja tehokkaasta markkinoinnista – toisin kuin pienyrittäjillä. Kilpailu on toimialasta riippumatta kovaa, joten pienimpienkin ammatinharjoittajien kannattaa panostaa markkinointiin, olipa sitten kyse sosiaalisesta mediasta tai perinteisemmästä markkinoinnista. Fakta on kuitenkin se, ettei tuotetta osta kukaan, mikäli he eivät tiedä sen olemassaolosta.

 

2. Markkinointi on sama asia kuin mainonta

Oletko sinäkin huomannut, että näitä sanoja käytetään toistensa synonyymeinä? Mikä ero näillä sitten loppupeleissä on? Mainonta voidaan tulkita maksetuksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka on kohdistettu tietylle yleisölle. Helpoin tapa hahmottaa mainonnan ja markkinoinnin eroa on tarkastella mainontaa yksittäisenä toimintona, kun taas markkinointi on huomattavasti laajempi kokonaisuus. Tähän kokonaisuuteen lukeutuu muun muassa brändi- ja markkinointistrategia, viestintä, tuotekehitys, tutkimusta ja paljon muuta. Mainonta on itsessään merkittävä osa markkinointia, mutta näiden kahden käsitteen välille on hyvä muodostaa selkeä ero.

 

3. Markkinoinnin ainoa tarkoitus on hankkia uusia asiakkaita

Todellisuudessa uusien asiakkaiden kerääminen on vain puolet tehdystä työstä. Onhan se mahtavaa huomata, että yritys kerryttää uusia kuluttajia juuri sinun tuotteidesi ja palveluiden pariin, mutta tärkeämpää on pitää kiinni asiakkaista, jotka sinulla jo on. Olemassa olevien asiakkaiden sitouttaminen brändiin toimii takuuna siitä, että he palaavat kerta toisensa jälkeen asiakkaaksesi. Harmillinen tosiasia on, että asiakkaat tulevat nopeasti ja lähtevät nopeammin, mikäli sitouttavassa markkinoinnissa ei olla onnistuttu.

 

4. Markkinoinnin tulosten tulee näkyä välittömästi

Se on totta, että sosiaalisen median kanaville postaamasi julkaisu saattaa sinkaista itsensä viraaliksi ilmiöksi yhdessä yössä – sama ei kuitenkaan päde kaikkeen markkinointiin. Pahimmassa tapauksessa somessa suosiota nostattaneet julkaisut jäävät unholaan yhtä nopeasti kuin ovat tulleet asiakkaiden tietoisuuteenkin. Tehokkaan markkinoinnin tarkoituksena on luoda pitkäaikaista kasvua. Vastoin yleistä olettamusta, maksettu markkinointi näyttää näkyviä tuloksia vasta parin kuukauden jälkeen, kun taas blogeilla saattaa kestää tässä jopa vuosi.

 

5. Digimarkkinointi on ainoa, mitä yritykseni tarvitsee

Se on totta, että digitaalinen markkinointi on alaa dominoiva markkinointimuoto tällä hetkellä. Digimarkkinoinnissa on ehdottomat etunsa – erityisesti silloin, jos markkinoit nuorelle kohderyhmälle tai kauppaat verkkopalveluja. Fakta kuitenkin on, että digimarkkinointi tulee vähintään yhdistää muihin markkinoinninmuotoihin, sillä se harvoin pärjää itsenäisesti. Luovasti toteutettu perinteinen mainos saattaa tuottaa jopa parempia tuloksia digimarkkinointiin verrattuna. Teknologian aikakautena tulee ymmärtää eri keinot, kuinka tavoittaa myös kohderyhmiä ruudun ulkopuolelta.

 

 

6. Se, mikä toimi toisella yrityksellä, toimii varmasti myös meilläkin

Väärin! Tehokas markkinointi ei toimi ”leikkaa-liimaa” -metodilla. Sinunkin yritykselläsi on täysin oma brändi, viestintä, tuotteet, palvelut sekä kohderyhmä. Jokainen brändi on uniikki – se ei voi toimivasti jäljitellä toisen markkinointistrategiaa. Räätälöimällä markkinointisi omaan brändiisi sopivaksi, saat takuulla parempia tuloksia kuin kopioimalla jo käytettyä markkinointimateriaalia.

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!