Mainosten rajoitukset

17.05.2023
Mainos
Markkinointi
Laki

Jotta kilpailu alalla pysyy reiluna kaikkien osapuolten kannalta, on aiheellista sopia yhteisistä pelisäännöistä. Näihin sääntöihin vaikuttavat eri rajoitukset, lait ja säädökset. Vaikka yleisesti kaikkeen mainontaan pätee samat säännöt, on näissäkin kanavakohtaisia lisäsäädöksiä ja pieniä pränttejä. Tässä blogitekstissä sukellamme markkinointialan rajoittaviin tekijöihin ja siihen, mitä mainoksissa ei saa näkyä.

 

Mainonnan lait

Mainontaa säätelevät muun muassa kuluttajansuojalaki, mainonnan kansainväliset perussäännöt, laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa sekä kilpailulainsäädäntö. Lisäksi mainostajan tulee noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta. On erityisen tärkeää, että jokaisesta mainoksesta käy ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.

 

Sääntöjä ja poikkeuksia

Samat säännöt koskevat yleisesti kaikkia mainoksia kanavasta riippumatta, mutta perussääntöihin on kanava- ja alakohtaisia lisäsäädöksiä. Esimerkiksi televisio- ja radiomainonnassa mainostajalle on asetettu tarkat säännöt sijoittelun, ajankohdan ja keston sekä tuotesijoittelun suhteen. Ulkomainonnassa tulee ottaa huomioon, että mainos on kaikkien nähtävillä – myös lasten. Tällöin mainostajan tulee olla erityisen tarkka hyvän tavan mukaisuudesta. Ulkomainontaan vaikuttavat myös kunnan omat järjestyssäännöt sekä liikennejärjestelmälaki.

 

Verkkomarkkinoinnissa itse mainosten tunnistettavuus nousee erityisen tärkeään asemaan. Kuluttajansuojalaki vaatii, että verkossa nähtävät mainokset ovat tunnistettavissa mainoksiksi, jotta kuluttajaa ei johdateta harhaan. Verkossa esiintyvien mainosten kanssa tulee olla myös tarkka tekijänoikeuksien ja niihin liittyvien lupien kanssa. Lisäksi verkkomarkkinoinnissa tulee ottaa huomioon yksityisyydensuoja sekä vastuullinen sananvapaus. Sosiaalisen median mainonnalla on vielä omat säädöksensä, ja nämä rajoitteet saattavat olla kanavakohtaisiakin.

 

Mainos ei saa olla

  • Hyvän tavan vastainen
  • Sopimaton
  • Sellainen, ettei sitä tunnista mainokseksi
  • Sekaannusta aiheuttava
  • Totuudenvastainen tai harhaanjohtava
  • Aggressiivinen
  • Puutteellinen olennaisten tietojen osalta

 

Somemarkkinointi suurennuslasin alla

Keskusteltaessa mainosten tunnistettavuuteen katseet kääntyvät auttamatta sosiaalisen median vaikuttajiin ja kaupallisiin yhteistöihin. Harmillisen usein sosiaalisen median kanavilla törmää kaupallisiin julkaisuihin, joissa ei ole erikseen mainittu kyseessä olevan mainos. Moni kuluttaja haksahtaa ylistäviin suosituksiin, joiden taustalla puhuu todellisuudessa suuretkin rahasummat. Kun julkaisuun on asianmukaisesti merkitty kuluttajan nähtäville kyseessä olevan mainos, voi kuluttaja käyttää omaa kriittistä ajattelukykyään pohtiessaan tuotteen tai palvelun ostamista. Mainonnan sääntöihin on kirjattu piilomainonnan olevan kiellettyä, ja mainos on voitava tunnistaa mainokseksi sen esitystavasta ja mainosvälineestä huolimatta.

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!