Mainokset energiakriisin keskellä
Sähkömarkkinat ovat ajautuneet ahdinkoon Venäjän hyökkäyssodan vuoksi kuluneen vuoden helmikuusta lähtien. Mistä tämä johtuu ja kuinka energiakriisi näyttäytyy markkinointialalla?
Mikä aiheuttaa energiakriisin?
Venäjän hyökkäyssodan myötä valtiolle asetettiin muun muassa EU:n toimesta rajoittavia talouspakotteita. Näiden pakotteiden myötä Venäjältä tulevan maakaasun hinta lähti räjähdysmäiseen nousuun, joka automaattisesti vaikutti Euroopan sähkömarkkinoihin. Vaikka Suomessa ei käytetäkään maakaasua sähköntuotantoon, Keski-Euroopassa se on yksi merkittävimmistä sähkön tuottamisen muodoista. Maakaasupula vaikuttaa Euroopan laajuisiin sähkön tukkumarkkinoihin, joissa sähkön hinta muodostuu kalleimman tuotantotavan mukaan. Tällä hetkellä kallein tuotantotapa on maakaasu. Energiankulutus on huolenaihe erityisesti talven lähestyessä, kun lämmityksen sekä valon tarve kasvaa pimeyden ja kylmyyden keskellä.
Miten sähkönkulutus näkyy markkinointialalla?
Energiakriisin keskellä katseet kohdistuvat erityisesti niihin mainoksiin, joiden esittäminen vaatii sähköä. Tällaisia markkinointikeinoja ovat muun muassa valokyltit, televisiomainokset, verkkosivujen bannerit sekä sosiaalisen median julkaisut. Kodinelektroniikkaketju Gigantti on haastanut brändit energiansäästötalkoisiin, joissa sähkönkulutusta pyritään vähentämään tummentamalla mainoksia. Yritys aikoo säätää mainoksissa käytettävien LED-valojen kirkkautta 20 prosenttia tummemmaksi, jolloin sähkönkulutus saattaa laskea jopa 14 prosenttia. Talkoot kannustavat muitakin yrityksiä laskemaan näyttöjensä kirkkautta, jolloin pienillä toimilla saadaan aikaan suuri yhteisvaikutus.
Vaihtoehtoja LED-valoille
Valotaulut ja televisiomainokset ovat eittämättä tehokkaita markkinoinnin työkaluja, mutta saatavilla on paljon muitakin toimivia vaihtoehtoja brändin markkinoimiseen. Maailman muuttuessa jatkuvasti digitaalisempaan suuntaan, moni markkinointisuunnittelija saattaa unohtaa perinteisen mainonnan voiman. Painettu mainos on konkreettisen konstailematon keino vaikuttaa asiakkaisiin, olipa sitten kyse esitteestä, julisteesta tai flyerista. Visuaaliseen ulkoasuun panostamalla perinteisestä esitteestäkin saa houkuttelevan kokonaisuuden, joka vastaa niin yrityksen kuin kuluttajankin tarpeisiin. Moni saattaa kokea perinteiset mainonnan keinot jopa virkistävänä vaihteluna digitaalisten ärsykkeiden keskellä.
Visuaalisten mainosten lisäksi brändi voi turvautua auditiivisiin markkinointikikkoihin, kuten radiomainoksiin tai podcasteihin. Vaikka nämäkin vaihtoehdot hyödyntävät sähköenergiaa toteutuksissaan, on niiden energiankulutus eri luokkaa kuin yötä päivää loistavat valotaulut. Toki markkinointisuunnittelijan kannattaa ottaa huomioon, kuinka radiomainos tai podcast sopii brändin imagoon. Mikäli auditiiviseen mainontaan siirtyminen ei tunnu luontevalta valinnalta, se kannattaa huoletta jättää välistä – väkipakolla toteutettu mainonta saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hallaa koko brändille.
Älä arkaile brändisi markkinoinnin suhteen – maailma on täynnä uusia, luovia ratkaisuja, joita yritykset voivat hyödyntää Euroopan laajuisen energiakriisin aikana. Jaa villit ideasi meidän kanssamme, ja luodaan yhdessä jotain unohtumatonta talven varalle!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.