Kuinka markkinoida lapsille?
Olemme aiemmin blogissamme käsitelleet markkinointia eri kohderyhmien, alustojen ja työkalujen kautta. Nyt otamme tarkasteluun lapsille suunnatun markkinoinnin!
1. Ajattele kuin kohderyhmäsi
Jotta voit markkinoida tuotettasi lapsille, sinun tulee tietää, mitä he haluavat. Kuten kaikkeen muuhunkin markkinointiin, myös lapsille suunnattuun markkinointiin tulee luoda toimiva strategia. Pienelläkin tutkimustyöllä voit helposti opiskella kilpailevien yritysten tuotteita ja palveluita, jotka ovat syystä tai toisesta nousseet lasten suosioon. Lapsille suunnatussa markkinoinnissa tulee myös ymmärtää psykologian päälle – lapset haluavat tulla hyväksytyksi ikätovereidensa keskuudessa. Tämä on osasyy siihen, miksi lapsille suunnatuissa mainoksissa näkyy nuoria lapsia pitämässä hauskaa ja nauramassa porukalla.
2. Mainosta siellä, missä lapset ovat
Kuinka yritys voi houkutella nuoria asiakkaita tuotteidensa pariin? Vastaus on melko yksinkertainen – mainosta siellä, missä lapset ovat. Lapsille suunnattuja mainosjulisteita saattaa näkyä muun muassa lelu- ja kirjakaupoissa, ostoskeskuksissa ja nuorisotiloissa. Pakkaussuunnittelulla on myös merkittävä rooli lapsille suunnatussa markkinoinnissa, sillä tuotteen ulkomuoto on ensisijaisesti se, mikä kiinnittää lapsen huomion kaupassa. Yrityksen kannattaakin suosia pakkauksissaan kirkkaita värejä, erikoisia kuoseja ja hauskoja fontteja. Mitä hullumpi pakkaus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä pieni asiakas pyytää vanhemmiltaan sen ostamista.
3. Muistatko tämän?
Tiesitkö, että lapset saattavat tunnistaa jopa satoja logoja ennen kouluikää? Syynä tähän on se, että lapset oppivat helposti visuaalisten kuvien kautta. Lapsille suunnatussa markkinoinnissa onkin hyvä panostaa muistettavaan ja tunnistettavaan logoon, jonka ansiosta pienet asiakkaat oppivat tuntemaan brändisi jo pienestä pitäen. Loistava markkinointikeino tunnistettavan brändin luomiseen on kaupanpäällisten jakaminen lapsille. Moni varmaan muistaa erilaisista lasten tapahtumista saatuja lippalakkeja, vesipulloja ja rantapalloja. Kyseisiä kaupanpäällisiä on yllättävän halpaa tilata suurissa erissä, jonka lisäksi niillä on suuri merkitys brändisi imagoon ja muistettavuuteen.
4. Youtube vai televisio?
Ennen lapset kerääntyivät television ääreen katsomaan aamun lastenohjelmia ja nauttimaan mainoskatkojen upeista ja värikkäistä härveleistä. Seuraavaksi juostiin anelemaan vanhemmilta, jospa he ostaisivat lapselleen samanlaisen lelun. Sosiaalisen median nousukauden ansiosta moni lapsi katselee lempiohjelmiaan nykyään tabletilta joko suoratoistopalveluista tai YouTubesta. Tästä syystä yrityksen kannattaa harkita, onko televisiomainonta vai YouTube-markkinointi oikea väylä kohderyhmän saavuttamiseksi.
Tutkimukset ovat vuosien mittaan todistaneet, että lapsille suunnatussa markkinoinnissa toimivat parhaiten interaktiiviset ja kokeilevat metodit. Lapset haluavat jatkuvasti jotain uutta, hauskaa ja inspiroivaa, joten yritysten kannattaa pohtia, miten näitä voisi soveltaa omassa markkinointimateriaalissaan. Lelun valitseminen kaupassa on ensimmäisiä ostopäätöksiä, joita pieni asiakas tulee elämänsä aikana tekemään, joten tehdään siitä yhdessä hauskaa ja ikimuistoista!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.