Mitä on growth hacking eli kasvuhakkerointi?

07.11.2022
Growth hacking
Kasvuhakkerointi
Data
Markkinointi
Start-up

Kaikki yritykset haaveilevat räjähdysmäisestä kasvusta ja nopeista tuloksista. Data-analyysiin perustuva kasvuhakkerointi on nopeatempoinen, luova ja edullinen keino kiihdyttää yrityksesi kasvua.

 

Kaiken takana on data

Growth hacking eli kasvuhakkerointi kuvaa innovatiivista ja kustannustehokasta markkinointia, joka on yhdistelmä digimarkkinointia ja sisällön optimointia. Kasvuhakkeroinnin tarkoitus on vauhdittaa yrityksen kasvua nopealla tahdilla. Koska kasvuhakkerointi on kustannustehokasta, pienet resurssit pakottavat ajattelemaan ”laatikon ulkopuolelle”, ja näin syntyy uusia ja innovatiivisia ideoita markkinoinnin suhteen. Digimarkkinoinnista saatua dataa on helppo analysoida ja soveltaa tulevissa markkinointistrategioissa, ja kasvuhakkerointi onkin kaikessa yksinkertaisuudessaan täysin analytiikkaan pohjautuvaa tekemistä. Sanomalehti-, radio- ja televisiomainosten sijaan hakkerit keskittyvät digimarkkinointiin. Kerätty data kertoo markkinoinnin asiantuntijoille, mihin suuntaan markkinointia kannattaa lähteä kehittämään.

 

Resepti tehokkaaseen markkinointiin

Olemme aiemmin kirjoittaneet datasta ja sen mahdollisuuksista markkinoinnin suhteen. Data on itsessään tärkeää markkinoijalle, mutta oikein analysoituna se on yritykselle kultaakin kalliimpaa valuuttaa. Kasvuhakkerointia voidaan pitää luovana lähestymistapana yrityksen kasvattamiseen – se on nopeatempoista ja lievää hakuammuntaa. Yritykset saattavat järjestää nopeatahtisia kokeilujaksoja, joista saadaan arvokasta dataa ohjaamaan seuraavia peliliikkeitä. Dataan pohjautuvat kokeilut toimivat siis yrityksen ja erehdyksen kautta, mikä mahdollistaa epätavallistenkin toimintamallien testaamisen. Ilmiö on kuin reseptin heittämistä päästä – joskus raaka-aineet ja mausteet sopivat hyvin yhteen luoden maistuvan aterian, mutta välillä sekaan saattaa lentää jotain, mikä ei soinnu makumaailmaan. Tällöin pitää keksiä luovia ratkaisuja parhaan lopputuloksen saamiseksi. Ajan myötä ideasta muovautuu toimiva kokonaisuus, joka puhuttelee niin uusia kuin vanhojakin asiakkaita.

 

Start-upeista kohti suuria yrityksiä

Parasta kasvuhakkeroinnissa on, että se onnistuu pienelläkin budjetilla. Markkinoijien uusi sukupolvi on ottanut hakkeroinnista kopin ammattilaisten elkein, ja moni soveltaakin kyseistä strategiaa suuremmissakin yrityksissä, vaikka ilmiö on ollut suuressa suosiossa start-upien keskuudessa jo vuosia. Kukapa ei haluaisi kiihdyttää yrityksensä kasvua nopeasti ja kustannustehokkaasti? Alun perin start-upit hyödynsivät kasvuhakkerointia saavuttaakseen räjähdysmaista kasvua tiukassa kilpailutilanteessa, mutta hakkerointi on levinnyt kaiken kokoisiin yrityksiin ja brändeihin. Kasvuhakkerointia voidaan käytännössä hyödyntää markkinoinnin kohdennettavuudella, sen systemaattisella testaamisella sekä aktiivisella oppimisella.

 

Millaisia ajatuksia growth hacking herätti? Aiotko itse kokeilla kasvuhakkerointia?

Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!