Erottautumistekijät

15.11.2022
Erottautuminen
Markkinointi
Kilpailukyky

Kovan kilpailun aloilla erottuminen muista on yritykselle elintärkeää. Edullinen hinta toimii markkinointikikkana vain tietyn ajan, jonka jälkeen on mietittävä, millaisilla keinoilla yritys voi tehdä jotain kilpailijoista poikkeavaa.

 

Miksi erottua?

Erottautumistekijällä kuvataan niitä asioita, jotka erottavat yrityksesi kilpailijoista. Niiden tarkoitus on ensisijaisesti kasvattaa yrityksen myyntiä tarjoamalla jotain, mitä muut markkinoilla olevat brändit eivät asiakkailleen tarjoa. Useissa tapauksissa brändit saattavat keskenään myydä tismalleen samaa tuotetta tai palvelua, jolloin erottautumistekijät nousevat ratkaisevaan asemaan. Miksi asiakkaiden pitäisi ostaa tuote sinulta, jos toinen yritys tarjoaa täysin vastaavaa tavaraa? Mikäli asiakas ei tunnista yrityksen erottautumistekijöitä, hinta ratkaisee ostoksia tehdessä. Tuotteen tai palvelun edullisuus on merkittävä erottautumistekijä, mutta pitkässä juoksussa se ei välttämättä ole ainoa valttikorttisi kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

 

Tunne sekä asiakas että kilpailija

Tärkeintä on tuntea asiakkaasi – mitä he haluavat tai tarvitsevat? Paljonko he ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta? Millaisia kiinnostuksen kohteita heillä on? Millaisia arvoja ja asenteita he noudattavat? Mikä saa heidät palamaan uudelleen asiakkaaksi?

 

Ymmärrät asiakkaitasi paremmin kartoittamalla ostajaprofiilisi huolella. Kaikessa markkinoinnissa tärkeintä on käsitys siitä, kenelle se on suunnattu – eri ikäryhmien, sukupuolten ja tulotason ryhmät ostavat keskenään eri tuotteita ja palveluita.

 

Jotta tiedät oman asemasi vallitsevilla markkinoilla, sinun tulee myös tuntea kilpailijasi. Tutustu heidän markkinointiinsa, ja kuinka he sen tekevät. Kenties he tarjoavat asiakkailleen jotain, mitä sinä et ole vielä tullut ajatelleeksi! Tärkeää on huomioida, millaisille ostajille he kohdistavat markkinointinsa, ja millainen hintataso markkinoitavilla tuotteilla tai palveluilla on.

 

Markkinointi erottaa yrityksesi muista

Käsissäsi ei välttämättä tarvitse olla koko maailman mullistavaa keksintöä, sillä erottautuminen on myös mahdollista silkan markkinoinnin avulla. Hyvänä esimerkkinä on miesten kosmetiikka- ja parturiketju Dick Johnson, joka on omaksunut itselleen varsin uniikin markkinointistrategian. Dick Johnsonin markkinointimateriaalissaan käyttämä räävitön huumori erottaa heidät muista parturipalveluja myyvistä yrityksistä. Ketju on myös onnistuneesti laajentanut tuotevalikoimaansa miesten muodin pariin – erityisesti verkkokaupassaan. Dick Johnsonin markkinointi toimii osakseen siksi, että se puhuttelee juuri oikeaa yleisöä!

 

Asiakkaat eivät ole tyhmiä, eikä heitä pidä pitää sellaisina. Moni yritys saattaa ajatella, että tehokkaiksi erottautumistekijöiksi riittää hyvä asiakaspalvelu ja laadukkaat tuotteet, mutta eikö nuo päde lähes jokaiseen varteenotettavan yrityksen piirteisiin? Tarvitset siis muutakin kuin positiivisen asenteen erottuaksesi kilpailevalla alalla.

 

Vinkkejä erottautumistekijöihin:

  • Kohdista markkinointi kapeaan sektoriin.
  • Tarjoa tuotteita ja palveluita edulliseen hintaan.
  • Panosta tunnistettavuuteen.
  • Noudata johdonmukaisuutta markkinoinnissa.
  • Valitse toimiva ja yksilöllinen Tone of Voice.
Jaa blogi
Miksi Mainostalo AD?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!