Digimainonnan hiilijalanjälki
Moni saattaa erehtyä luulemaan, ettei digimarkkinoinnilla ole suurta hiilijalanjälkeä – VÄÄRIN!
Mittausten mukaan digitaalinen mainonta tuottaa jopa 3,5 % koko vuoden kasvihuonepäästöistä.
Hiilijalanjälki on suurempi kuin luulisi
Digimainosten tuottaminen on energiaa vievää puuhaa. Yksittäisen brändin tyypillinen digimainoskampanja saattaa tuottaa jopa satoja tuhansia kiloja hiilidioksidia. Voimme vain yrittää laskea, kuinka monta digimainoskampanjaa yritykset tuottavat vuosittain. Mike Berners-Leen tutkimuksen mukaan yksi lyhyt sähköpostiviesti voi tuottaa 0,3–17 grammaa hiilidioksidipäästöjä. Pohditaanpa hetki, kuinka monta sähköpostiviestiä sinä lähetät päivän aikana – yhden, kymmeniä vai jopa satoja?
Mikä siinä saastuttaa?
- Mainosten tuottaminen.
- Laitteiston hankinta tai vuokraaminen, työryhmän matkustaminen.
- Mainosten ja ostotapahtumien ohjelmointi.
- Mainosten kohdentaminen ja mittaaminen.
- Datan keräämiseen ja tulosten jatkuva seuraaminen vie paljon energiaa.
- Mainosten siirtäminen tietokoneelta mobiililaitteille ja televisioon.
- 1 minuutin pituisen videon näyttäminen 50” LED-televisiossa tuottaa jopa 0,98 grammaa hiilidioksidipäästöjä!
Miten sinä voit vaikuttaa mainostesi hiilijalanjälkeen?
- Kun tilaat mainoksesi paikalliselta mainosten tuottajalta, vältyt työryhmän matkakustannuksilta ja näin pienennät mainosten hiilijalanjälkeä.
- Tuota lyhyitä videoita pitkien sijaan.
- Mitä pienempi tiedosto, sitä vähemmän se kuormittaa serveriä.
- Suosi pienempiä kuvatiedostoja.
- Pienemmät kuvat toimivat samalla periaatteella kuin lyhyemmät video – mitä pienempi tiedosto, sitä vähemmän päästöjä!
- Hyödynnä jo olemassa olevia medioita.
- Tuunaa vanhoja mainoksiasi ja kierrätä!
Vastuullisuusviestintä avainasemassa
Kuluttajilla ei ole varsinaista tietoa brändin hiilijalanjäljestä, elleivät yritys tuo sitä itse esiin. Aiempien tutkimusten mukaan kuluttajia kiinnostaa oppia lisää yritysten vastuullisuusperiaatteista ja tulevaisuuden suunnitelmista vihreämmän tulevaisuuden puolesta. Tässä syy sille, miksi brändien tulee ottaa vastuullisuusviestintänsä haltuun viimeistään nyt. Ilmastonmuutos koskee meitä kaikkia, ja monet pitävät suuria teollisuustoimijoita osasyyllisinä ympäristön lämpenemiseen. Läpinäkyvällä ja autenttisella viestinnällä brändi voi lisätä luottamuksen tunnetta kuluttajissa.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.