Black Friday ja valealennukset
Yle julkaisi torstaina 24.11.2022 artikkelin, joka käsitteli Black Fridayn tarjouksia ja niihin liittyvää ongelmallisuutta. Moni on varmasti huomannut vuosien varrella, kuinka mega-alennuksina markkinoidut kampanjat eivät aina vastaa todellisuutta. Kuinka paljon alennuksista on silmänlumetta?
Vuoden suurin kulutustapahtuma
Black Friday on vuoden suurin kulutustapahtuma, johon osallistuu yrityksiä ja palveluntarjoajia ympäri maailmaa. Ostospäivä on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa kiitospäivää vietetään marraskuun viimeisenä torstaina. Perinteisesti kiitospäivän jälkeinen perjantai on ollut amerikkalaisille vapaapäivä, jolloin ihmisillä on tapana lähteä shoppailemaan.
Kun suuret väkijoukot lähtevät ostoksille, myös yritykset haluavat houkutella kuluttajia ostamaan tuotteitaan ja palvelujaan. Nykyään Black Friday tunnetaan valtavista alennusmyynneistään, jolloin tuotteita saattaa lunastaa itselleen jopa 70 % hinnan alennuksella. Shoppailu ei kuitenkaan rajoitu vain kivijalkaliikkeisiin, vaan nykypäivänä moni hoitaa ostoksena verkossa. Lukuisilta yrityksiltä löytyy jopa erillinen sivu Black Friday alennuksille, joista asiakkaat voivat selata vain alennuksessa olevia tuotteita.
Black Fridayn vaikutus yltää miltei jokaiseen tuotekategoriaan, ja jokaiselle löytyy varmasti jotain ostettavaa kyseisen kulutusjuhlan aikana. Suomalaisten suosikkituotteisiin lukeutuu muun muassa erilaiset tietotekniikkavälineet, kuten näytöt, läppärit, näppäimistöt ja hiiret. Elektroniikka on yksi ostetuimmista kategorioista Black Fridayn aikana, mutta myös muoti ja kodin tarvikkeet herättävät suurta suosiota kuluttajien keskuudessa.
Varo valealennuksia!
Vaikka suuret alennukset tuntuvatkin houkuttelevilta, niitä varjostaa markkinoinnin nurja puoli. Ylen kirjoittamassa artikkelissa todetaan, että tänä vuonna jopa 11 % tarjouksista paljastui valealennuksiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuotteen hintaa on ensin nostettu ja sen jälkeen laskettu alennuskampanjan myötä. Tällöin tuotteelle ei synny varsinaista alennusta, ja kuluttaja päätyy pulittamaan suuria summia tuotteesta, jonka tämä olisi saanut edullisemmin Black Fridayn ulkopuolella. ”Eniten valealennuksia löytyi työkaluista, joissa yli viidesosassa tuotteista hintaa oli ensin nostettu ja sitten laskettu alennuskampanjaan”, Ylen toimittaja Kaisa Uusitalo kirjoittaa.
Läpinäkyvyyttä lainsäädännöllä
Tavallisen kuluttajan on hankala tunnistaa valealennuksia ellei tämä seuraa hinnan muutoksia aktiivisesti esimerkiksi netin kautta. Asiaan on kuitenkin tulossa muutos ensi vuoden alusta lähtien, kun voimaan astuu lainsäädäntö, jonka mukaan alennusmarkkinoinnin yhteydessä on ilmoitettava alin hinta, jolla tuote on ollut myynnissä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mika Hakamäki kertoo, että lakimuutoksen tavoitteena on tehdä alennusmarkkinoinnista ja hinnan ilmoittamisesta läpinäkyvämpää ja auttaa kuluttajaa hahmottamaan, onko tarjottu tuote aidosti alennuksessa.
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.