Ärsyttävän ja tehokkaan markkinoinnin ero on hiuksenhieno
Ärsyttävän ja tehokkaan markkinoinnin hiuksenhieno ero
Moni meistä on varmasti törmännyt ylitsepääsemättömän ärsyttävään markkinointiin elämänsä aikana. Ero ärsyttävän ja tehokkaan markkinoinnin välillä on kuitenkin niin hieno, että monella brändillä mainokset eivät osu aivan nappiin. Yritysten kannattaa päästä eroon ajattelutavasta, jossa kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, koska tosiasiassa näin ei ole.
Aggressiivinen markkinointi on osakseen muistettavaa, mutta se saattaa herkästi käydä kuluttajan hermoille. Radiomainosten rallatuksilla ja kirkuvan kirkkailla mainoskylteillä on pahimmassa tapauksessa täysin päinvastainen vaikutus siihen, mihin yritys oli alun perin tähdännyt. Erityisesti nykypäivänä, kun mainoksia on jokaisella verkkosivulla, mobiilisovelluksissa kuin katukuvassakin, markkinoijien tulee olla äärimmäisen varovaisia materiaalinsa kanssa. Markkinointi on jokaiselle yritykselle ehdotonta, mutta on tärkeää ymmärtää oikeat ja väärät tavat lähestyä kuluttajia. Ennen kaikkea markkinointia tulisi tehdä ihmiseltä ihmiselle, eikä kurkotella kohti tuloksia euron kuvat silmissä. Aitous ja vilpittömän inhimillinen lähestymistapa tuottaa parempia tuloksia, kuin päällekäyvä mainonta – ”Minä, minä, minä” -tyyli ei ole toimiva tapa lähteä hoitamaan markkinointia!
Mainosten ärsyttävyys syntyy kuitenkin monesta muusta asiasta, kuin pelkästään mainosten lukumäärästä. Markkinointimateriaalissa käytettävä kieli on avainasemassa mainoksen herättämien tunnetilojen luomisessa. Kuluttajan hermoja rassaavat mainokset ovat pahimmassa tapauksessa harhaanjohtavia, syyllistäviä ja tunkeilevia. Brändin kannattaakin pohtia, onko pop-up banneri paras tapa herätellä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa ja voiko kuluttajiin vedota muillakin tunnetiloilla kuin painostamisella ja syyllistämisellä.
Asiakaspalvelun laatu heijastuu takaisin yrityksen brändiin
Markkinointi on kuitenkin paljon muutakin kuin valokylttejä ja mainostauluja. Kaikki yrityksen toiminta ja viestintä joko vahvistavat tai heikentävät sen brändiä, joten pienimmätkin yksityiskohdat tulee ottaa huomioon. Yrityksen on syytä panostaa kasvotusten tapahtuvaan vuorovaikutukseen, mikäli siihen on mahdollisuus. Asiakaspalvelun laatu heijastuu suoranaisesti yrityksen arvoihin, olipa sitten kyse vastuullisuudesta tai luotettavuudesta. Jotta asiakaspalvelu olisi onnistunutta, tulee yrityksen tuntea asiakaskuntansa ja sovittaa palvelun luonne tähän ryhmään. Asiakaspalvelun ja markkinoinnin suhteen ei ole olemassa absoluuttisia totuuksia, sillä jokainen asiakas on ainutlaatuinen yksilö varusteltuna uniikeilla tarpeilla.
Perimmäisenä ajatuksena asiakaspalvelun ja markkinoinnin suhteessa on, että näiden tulee tukea toisiaan niin fyysisessä kuin digitaalisessakin ulottuvuudessa. Valitettavan usein yritys onnistuu luomaan sosiaalisessa mediassa tai omilla verkkosivuillaan myönteisen kuvan, joka ei taas vastaa todellisuutta. Kuvitellaan yhdessä skenaario, jossa sinä suunnittelet ostavasi uuden talon itsellesi. Kiinteistövälitysfirman kotisivut ja sosiaalinen media huudattaa asiakaspalvelun korkealaatuisuudesta ja sinulle luvataan ensiluokkainen ostokokemus heidän yrityksessään. Saavut kohteeseen ja vastassa on hapan välittäjän, joka vastahakoisesti päästää sinut ovesta sisään. Välittäjä ei ole kiinnostunut esittelemään sinulle kodin yläkertaa, saunatilaa tai eteisen komeroa, ja aiemmin innostunut tunnelma tulevasta latistuu ilmapallon lailla. Elämää muuttavasta tapahtumasta jäi lopulta käteen vain epämukava ja pettynyt olo, sillä kiinteistövälitysfirma ei onnistunut lunastamaan mainonnassaan tekemiään lupauksia. Jossain vaihtoehtoisessa rinnakkaistodellisuudessa esittelyyn saapunut asiakas olisi voinut nauttia täysin rinnoin kiusallisista hiljaisuuksista ja siitä, että hän saa itsenäisesti tutkia häntä kiinnostavia piirteitä tulevasta kodista. Osa asiakkaista arvostaa enemmän perinteiseen suomalaiseen tyyliin sopivaa vähäpuheista ja jopa kylmähköä palvelua, kun taas toiset janoavat aitoja ja lämpimiä ihmiskohtaamisia palvelualttiilta yritykseltä. Lähestymistapoja on olemassa aivan yhtä monta kuin asiakkaitakin.
Loppukaneettina voidaan todeta, että kultaisen keskitien löytäminen on hankalaa. Yrityksen kannattaa rohkeasti tunnustella vesiä, jotta löytyy juuri täydellinen tapa napata lammen pikkukalat. Oikean metodin löydyttyä on helpompi lähteä laajentamaan omaa yritystoimintaa markkinoinnin avulla!
- Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
- Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
- Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.